De koelvriesopbouw heeft een flexibele indeling. De afgeronde hoeken van de opbouw zorgen voor een betere aerodynamica en dus een beter brandstofverbruik. Het systeem, met als kenmerk zonnepanelen op het dak, biedt een aantal voordelen ten opzichte van een regulier koel/vriessysteem. Door de gunstige subsidieregeling is de aanschafprijs relatief laag, maar ook de exploitatiekosten zijn laag. Het geluidniveau is laag, de opbouw is dan ook PIEK-gecertificeerd. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat hij in het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen past, zo wordt niet alleen de energie verzorgd door de zonne-panelen, maar ook het koudemiddel is volledig natuurlijk.
Gewisseld van dealer
Voor VHC Actifood was dit laatste aspect de belangrijkste overweging om voor koeling op zonne-energie te gaan. Men speelt in op de markt, de klanten willen ‘groen gaan’, en verwachten dat dan ook van hun leveranciers. Koenraad Winter van de horecaleverancier over de aanschaf van de Antos: “Wij hechten veel waarde aan de band met de dealer. Toen de dealer van het merk waar we normaal onze vrachtwagens kopen failliet ging, zijn we naar Wensink gegaan. Voor het lichtere werk hebben we een aantal Sprinters lopen, dus we kennen zowel Mercedes-Benz als Wensink al goed. Mercedes heeft flinke stappen gemaakt in het uiterlijk van de trucks. Volgens de vakbladen zijn ze bovendien ook erg zuinig.”
Actifood heeft gekozen voor de Mercedes-Benz Antos 1824L met de middellange Classic Space cabine. De Antos is een volledig nieuw ontwikkelde truck, compleet gericht op de distributie vanaf 18 ton. De motor levert 240 pk en 1000 Nm trekkracht bij 1200-1600 tpm. Ook in andere modellen van Mercedes-Benz wordt deze Euro VI motor al langer toegepast. De Antos heeft onderhoudsintervallen tot 150.000 kilometer, afhankelijk van de inzet.