De voormalige president van die RvC, grootaandeelhouder Ferdinand Piëch, probeerde Winterkorn eerder dit jaar te vervangen omdat de groei van Volkswagen dan wel indrukwekkend was, maar de winstgevendheid van VW bleef juist achter, vond hij. De Raad dacht hier anders over waarna Piëch zich genoodzaakt zag terug te treden. Diezelfde Piëch is wel de architect van de truckdivisie die Volkswagen optuigde bestaande uit de merken MAN en Scania. Dat laatste merk importeerde al decennia lang Volkswagen personenwagens in Zweden. Piëch kocht Scania na lang onderhandelen van de Zweedse familie en grootaandeelhouder Wallenberg. Op dit moment is VW druk met de integratie van de beide truckmerken, die beide zelfstandig in de truckmarkt blijven opereren.
Vervanger
Een vervanger vinden voor Winterkorn is moeilijk. Volkswagen kocht al managers weg bij BMW en Mercedes (die laatste voor de truckdivisie), maar het is een publiek geheim dat een nieuwe topman al zijn hele leven bij VW werkt en een techneut moet zijn en geen boekhouder. Voorlopig heeft VW die nog niet gevonden. Audi-topman Rupert Stadler zou een goede kans maken. Hij is ook betrokken bij de integratie van MAN en Scania.