Moderne techniek staat in het teken van een zo laag mogelijk gewicht en een zo groot mogelijke duurzaamheid, zegt VSE. Of het nu gaat om truckchassis of om trailerchassis, de moderne chassis zijn met een zekere flexibiliteit ontworpen. De transportondernemer merkt dit, doordat de wielstanden van het nieuw geleverde materieel in een meerderheid van de gevallen, niet optimaal zijn. Dat leidt tot overmatige bandenslijtage, in sommige gevallen een onaangenaam weggedrag dat zeker door de chauffeur zal worden opgemerkt, en een hoger brandstofverbruik.

In zulke gevallen is het het volgens VSE het beste om tot uitlijning over te gaan. Daardoor weten betrokkenen zeker dat de wielstanden optimaal zijn en dat er geen extra kosten te verwachten zijn. Ook in het geval van de montage van een stuursysteem is uitlijning aan te bevelen. De positie van de as blijft weliswaar hetzelfde, maar door toepassing van een stuursysteem, ontstaat er toch meer beweging in het onderstel, waardoor het raadzaam is bijtijds tot controle van de as- en wielposities onder het chassis over te gaan.

VSE werkt om de klanten op maat te bedienen met hun uitlijnvragen, samen met Kobus Uitlijntechniek. Dit bedrijf is bekend met alle typen chassis en trailers die er op onze wegen rond rijden. De stap van VSE om met Kobus samen te werken, wordt ingegeven door tal van vragen uit de markt. VSE wil hoe dan ook misverstanden voorkomen ten aanzien van de kwaliteit van de eigen stuursystemen en ten aanzien van wat klanten kunnen verwachten.

Hoe sterk moderne chassis ze er ook uit zien, helemaal star zijn ze niet, zegt VSE, ze kennen nog de nodige bewegingsruimte. Ook na de montage van een stuursysteem van VSE is uitlijnen de beste optie. Het uitlijnen van fusee-assen kan het beste gebeuren in beladen toestand, aldus VSE. ”Moderne chassis zijn flexibel en veren dus los van het veersysteem zelf ook in wanneer ze beladen worden. Een goed uitgelijnde combinatie rijdt in de regel, in het geval van fuseegestuurde assen, het mooist rechtuit nadat deze in beladen toestand gemeten en afgesteld is. Verplicht is het niet, maar voor wie zeker de beste resultaten wil van zijn getrokken materieel en van het stuursysteem, is uitlijning de beste garantie dat de besparingen op brandstofverbruik en bandenkosten binnen de berekende periode gehaald gaan worden.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
14 januari 2025
Topman Scania wordt voorzitter Acea
14 januari 2025
Denemarken staat buitenlandse inspectie trailer toe
13 januari 2025
NMFTA: cybersecurity is de grootste bedreiging voor transport
11 januari 2025
Nieuwe investeerder voor Ginaf
10 januari 2025
Belgische tol levert flink wat op
10 januari 2025
Goodyear verkoopt het merk Dunlop
Meest bekeken berichten
Recente reacties