Begin vorig jaar verklaarden de Chinese kartelautoriteiten zich al akkoord en nu heeft Volvo de aandelenpakketten in bezit. Hierbij is afgesproken dat Volvo weliswaar een minderheid heeft in Dongfeng, maar dat de Zweden de cijfers van Dongfeng wel opnemen in hun boeken. Hierdoor ontstaat de grootste truckbouwer ter wereld. Volvo betaalt 587 miljoen euro voor een aandelenpakket van 45 procent, een schijntje gezien de potentie van deze deal.
Dongfeng heeft een productiecapaciteit van circa 200.000 trucks. Voldoende om in zijn eentje de gehele Europese markt af te dekken. Echter, de Chinese bouwer is vooral groot en sterk in wat wij kennen als het middensegment, dus van elf tot vijftien ton GVW. Daarbij werken de Chinezen met relatief lage aslasten, zeker vergeleken met de toegestane aslasten in Europa. Dongfeng zette in 2013 een kleine 180.000 trucks af in China.
Dat Volvo Trucks nu een veelbelovende voet tussen de deur heeft van een markt die zich de komende jaren fors zal ontwikkelen, lijdt geen twijfel.