Het was geen geheim dat vrachtwagenfabrikanten bezig waren met verbrandingsmotoren op waterstof. Volvo kondigt nu ook een dergelijke motor aan, nadat MAN eerder al een vrachtwagen met een waterstofverbrandingsmotoren liet zien.
Een waterstofverbrandingsmotor deelt veel onderdelen met een motor op diesel of LNG. Waterstof die via directe inspuiting in de motor komt, ontbrandt en laat de zuigers bewegen. Volvo weet hier, net als andere fabrikanten, al heel veel van. Buiten de aangepaste motor is de aandrijving van een H2 ICE vrachtwagen gelijk aan die met een dieselmotor. Dit maakt een waterstofverbrandingsmotor interessant voor fabrikanten.
Zero emissie
Volgens Volvo past de motor op waterstof uitstekend naast de andere modellen die het aanbiedt. Het is zeker geen vervanger van elektrisch rijden, zegt men. “Trucks waarbij de traditionele verbrandingsmotor blijft bestaan, maar op groene waterstof rijden, zullen dezelfde prestaties en betrouwbaarheid hebben als onze dieseltrucks. Maar dan met potentieel net zero CO2-uitstoot whell-to-wheel. Ze zullen een waardevolle aanvulling vormen op onze batterij-elektrische trucks, die al enkele jaren op de markt zijn”, zegt Jan Hjelmgren, Hoofd Product Management en Kwaliteit bij Volvo Trucks.
Volgens Europese regels vallen vrachtwagens met een waterstofverbrandingsmotor onder zero-emissie voertuigen, ook al hebben verbrandingsmotoren altijd iets aan uitstoot. Door middel van nabehandeling met AdBlue kan de uitstoot nog verder omlaag, waardoor de CO2-uitstoot in veel omstandigheden nauwelijks nog te meten is. “Het is duidelijk dat verschillende soorten technologie nodig zijn om de uitstoot in het wegtransport drastisch te verlagen. Als wereldwijde vrachtwagenfabrikant ondersteunen wij onze klanten door verschillende oplossingen aan te bieden. Klanten kunnen hun alternatief kiezen op basis van de inzet, de beschikbare infrastructuur en de prijzen van (groene) brandstof en energie,” zegt Jan Hjelmgren.