Scania kondigde eerder deze week de komst aan van een digitaal dashboard. MAN, waarmee Scania onderdeel is van Traton, de truckdivisie van Volkswagen, kwam hiermee in 2020 in de nieuwe TGX. We zijn benieuwd hoe de Scania-versie eruit gaat zien. Ongetwijfeld met een eigen gezicht, maar vast staat dat de achterliggende architectuur overeenkomt met die van de MAN’s van nu.
Kort voor de aankondiging van Scania lazen we dat Alexander Vlaskamp, de Nederlandse topman van MAN, het Traton Modular System aankondigt. Dit moet voor 2030 gerealiseerd zijn. In dit systeem zijn de chassis van MAN en Scania uiteindelijk identiek en, heel belangrijk, werken deze merken ook met cabines die in de basis hetzelfde zijn. Uiterlijk niet natuurlijk, maar het cabinecasco dus wel. Cabines komen dan uit één fabriek, en krijgen later een typisch MAN of Scania uiterlijk. Zeer waarschijnlijk omvat dit ook de Braziliaanse trucks van Traton en natuurlijk die van Navistar in de VS. Daar zal dan nog wel een ‘neus’ aangebakken worden. “Dan nog zullen we in staat zijn om onze klanten meerdere, herkenbare merken aan te bieden en zullen we ons duidelijk van onze concurrenten onderscheiden”, onderstreept Vlaskamp.
Op motorengebied maakt Traton er geen geheim van dat de Super-motor van Scania, geïntroduceerd eind 2021, later dit jaar zijn weg zal vinden tussen de chassisbalken van MAN-trucks. Inmiddels heeft MAN de bekende motorenfabriek in Neurenberg met 23.000 vierkante meter vergroot om daar die nieuwe dertien liter te bouwen voor de TGS en TGX. Uiteraard wordt daarbij ook al de productie van vol-elektrische aandrijflijnen van MAN, en wie weet Scania, voorbereid.