De gang van zaken moet leiden tot betere werkomstandigheden voor chauffeurs en een grotere verkeersveiligheid. Met het verbod wil het Hof ook inspecteurs en politie een handvat aanreiken om te kunnen handhaven.
Reacties
Het bericht heeft tot veel reacties onder chauffeurs geleid. De Inspectie start met het informeren van chauffeurs. Handhaving vindt al plaats vanaf januari. Bij overtreding volgt een boete van 1500 euro. In een reactie in het NRC laat vakbondsman Edwin Atema blijken blij te zijn met deze gang van zaken. Hij spreekt van “een spaak in het wiel van foute businessmodellen”. Atema zegt dat veel Oost-Europese transportondernemers hun chauffeurs dwingen om de weekendrust in de cabine door te brengen.
Werkgeversorganisatie TLN reageert positief. “Dat Nederland het verbod tot nu toe niet handhaaft, zorgt ervoor dat Nederland de ‘parkeerplaats’ van Europa is: chauffeurs komen speciaal naar ons land om er de 45 uur rust in de cabine door te brengen. Dit is niet wenselijk: beveiligde parkeerplaatsen met goede voorzieningen zijn schaars en bij volle parkeerplaatsen zijn chauffeurs niet meer in staat om aan de rij- en rusttijden te voldoen. Verder zorgen langparkeerders vaak voor overlast. TLN gaat ervan uit dat de Nederlandse overheid het verbod nu zo snel mogelijk gaat handhaven, maar natuurlijk niet voordat zij Nederlandse transporteurs goed op de hoogte brengen van het verbod.”
Wel pleit TLN ervoor om de 45 uurs weekendrust eens in de vier weken in de cabine toe te staan, om redenen van flexibiliteit die in het transport nu eenmaal noodzakelijk is, aldus TLN.