Vebatrans op Urk is gespecialiseerd in internationaal transport van verse vis. ‘Van boot naar bord’ is het motto en daarvoor zet het bedrijf een vloot DAF XG 480 FT trekkers in, in combinatie met Schmitz Carbobull met Schmitz koelmachines. Voor trekkers en opleggers zijn reparatie- en onderhoudscontracten afgesloten. Wagenparkmanager Roelof Hakvoort vertelt waarom.

Vebatrans vervoert verse vis vanuit de havens waar de vissersschepen aankomen naar verschillende veilingen. Die havens strekken zich uit langs de westkust vanaf de Golf van Biskaje tot in Noorwegen. Vervolgens wordt de vis vanaf de veiling naar de handel en verwerkers vervoerd, en vaak daarna nog weer naar klein- en groothandel. Met recht ‘van boot naar bord’ dus. Voor dit werk zet Vebatrans een eigen vloot van twintig combinaties in, aangevuld met charters. We werken erg veel samen met een aantal grote en kleinere betrouwbare partners. Met Kotra Logistics is er een verankerde samenwerking met oog voor synergievoordeel en optimaal gebruik van elkaars (hub)capaciteit.

Verdampers deels weggewerkt in het plafond
De DAF XG 480 trekkers doen het uitstekend.

“Meteen toen de nieuwe generatie van DAF uit kwam waren we enthousiast over de vooruitgang met deze truck. Een van de belangrijkste was de claim van DAF dat de nieuwe generatie tien procent minder brandstof zou gebruiken. Dat was een forse bewering, maar het blijkt dat de nieuwe DAF dat ook waar maakt. Voorheen reed Vebatrans met verschillende merken maar met de komst van twintig DAF XG trucks ontstond er een standaardisering van het wagenpark. Op dit moment rijden er alleen lokaal nog andere merken, maar internationaal is de DAF XG de standaard. Roelof: “Wij wilden meteen een maximale verduurzamingsslag maken. Door alles onder te brengen bij één merk hebben we alleen te maken met DAF Trucks dealer Bakker Bedrijfswagens in Zwolle. We hebben een andere en modernere samenwerking, met reparatie en onderhoud voor de hele vloot. Voor het brengen en halen van de trucks naar de werkplaats hebben we afspraken gemaakt en dat werkt uitstekend.”

Wagenparkbeheerder Roelof Hakvoort.

Klein onderhoud

Vebatrans heeft een eigen werkplaats waar vooral klein onderhoud gepleegd wordt. Naast Roelof werkt er één monteur in vaste dienst. “Wij doen hier vooral klein onderhoud, zoals verlichting, een laadklep repareren of wat klein carrosseriewerk. De keuze voor het contract met de DAF-dealer is vooral ingegeven door de moderne techniek. Je moet aan zo’n technisch gecompliceerd voertuig niet zelf willen sleutelen.” Naast de vervanging van het hele trekker-park werd ook de opleggervloot vernieuwd. De keuze viel op Schmitz Cargobull opleggers met Schmitz koelmotoren. Tot nu toe zijn er zeventien afgeleverd, maar er staan er nog zeven in bestelling. Ook daar hebben we nu maar één contactpersoon, en dat werkt uitstekend. Overigens hebben we ook voor de koelmotoren een full-service contract afgesloten. De koelmotoren worden hier ter plekke onderhouden en Stek-
gekeurd door Schmitz Cargobull. Voor de banden hebben we de lokale garage Vlot, en bij eventueel bandenproblemen onderweg hebben we afspraken met Euromaster.” Vebatrans maakt uitsluitend gebruik van originele onderdelen die via de dealers worden betrokken.

Maatwerk

De Schmitz Cargobull opleggers werden door Bouwheer in Zeewolde aangepast aan de eisen van Vebatrans. Zo werden er laadkleppen gemonteerd, maar ook het achterkader werd aangepast: robuuster en met aandacht voor het zoute water. “We hebben nu een verstevigde RVS-constructie laten aanbrengen, die de krachten afwendt op het chassis.


De Schmitz Cargobull opleggers werden door Bouwheer in Zeewolde aangepast aan de eisen van Vebatrans.


Ook hebben we extra verlichting voor het achteruit rijden in de vaak donkere havens.” Een ander detail is dat bij de Multi-Temp opleggers de achterste verdamper deels in het plafond is gelamineerd. Wij laden kisten met vis en dan is rvs en geleiding met vrije hoogte belangrijk.”

Met de Schmitz telematic-app altijd de juiste informatie.

Telematics

De opleggers van Vebatrans zijn voorzien van Schmitz Telematics, waardoor Roelof op een app de locatie en de technische staat van de trailers live kan zien. “Alle rollende en belaste delen worden gemonitord in één portaal. Dat werkt fantastisch. Ik kan bijvoorbeeld de temperatuur in de oplegger zien, de koelmotor aanzetten of bijregelen en live de bandenspanning op afstand aflezen. Onlangs kreeg ik een melding van een verhitte velg op een trailer die onderweg was in Denemarken. Ik heb de chauffeur gevraagd om het even te checken, maar toen liep de temperatuur al weer terug. Bij thuiskomst bleek dat er een rembooster lek was bij dat wiel. Een andere keer kreeg ik een melding van onderspanning, die wagen konden we meteen naar de eerste parkeerplaats dirigeren. Daar bleek er daadwerkelijk een bout in de band te zitten. Door telematica konden we zo erger voorkomen. Betrouwbaarheid is voor ons super belangrijk”, aldus Roelof.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties