Scania biedt haar klanten de keuze uit een Euro 6-gasmotor op basis van CNG (Compressed Natural Gas) en LNG (Liquefied Natural Gas). De motor is tevens geschikt voor gebruik van biogas als brandstof. Hierdoor kan de CO2 uitstoot tot 90 procent verlaagd worden. De impact van de Scania Hybrid is volgens Scania zo mogelijk nog lager met een CO2 uitstoot tot 92 procent. Transportbedrijven kunnen zo een aanzienlijke bijdrage leveren aan het verlagen van de milieu-impact van hun wegvervoer, zegt de truckbouwer.
Het Piek-Keur Quiettruck certificaat biedt de transportondernemer ruimere mogelijkheden om binnenstedelijke gebieden, buiten venstertijden, winkels en supermarkten te bevoorraden. Deze trucks voldoen aan de 72dB(A) geluidsnorm en zijn daardoor aanzienlijk stiller. Dit verlengt de inzet tot 24 uur per dag en vergroot de flexibiliteit van de truck. Dit is een fikse bijdrage aan de Total Cost of Ownership, zegt Scania.
Wereldprimeur
De Scania P320 Hybrid staat als wereldprimeur op de BedrijfsautoRAI 2015. Dit voertuig combineert een 320 pk motor – geschikt voor diesel, biodiesel of HVO – met een elektromotor. De chauffeur heeft de keuze om in de binnensteden hybride te rijden, waarbij de verbrandingsmotor de elektromotor ondersteunt, of met een beperkte actieradius volledig elektrisch in de fluisterstille ‘silent mode’. Beide toepassingsmogelijkheden vallen binnen de eisen van het Quiettruck certificaat.