De nieuwe Euro VI-uitlaatgasnorm brengt veel teweeg in de truckwereld. Iedere fabrikant investeerde rond een miljard euro in voornamelijk nieuwe motorentechniek. Maar dat was nog maar het begin. Euro VI betekende ook dat er meer koelvermogen nodig was.
Met name het uitlaatgedeelte werd een stuk ingewikkelder en zwaarder. Zoveel, dat bandenfabrikanten nieuwe banden moesten ontwikkelen voor de vooras, die voor een maximum aslast van acht ton goedgekeurd zijn. Tot dan toe waren gangbare vooraslasten in beladen toestand maximaal 7100 – 7500 kg. Het leeggewicht van de moderne truck steeg met, afhankelijk van de toegepaste techniek, 200 tot 300 kilo. In de markt werd gesproken van een gestegen verkoopprijs van tienduizend euro.
De wet waarin Euro VI wordt gedefinieerd is veel strenger dan die van Euro V. Dat heeft weer zijn gevolgen voor de diagnoseapparatuur. De klant, dus de vervoerder die met Euro VI-trucks rijdt, moet ervoor zorgen dat zijn truck zeven jaar of 700.000 kilometer lang die norm haalt. Dat kan alleen wanneer er heel grondig diagnose wordt gepleegd
Hans de Kam, directeur van Diesel Büchli uit Harderwijk, voorziet dat Euro VI-truckmotoren zwaarder worden belast dan hun Euro Vvoorgangers. “Dat komt doordat de verbrandingstijd van de brandstof korter wordt. Dat leidt tot hogere belasting van het motorblok en het drijfwerk. Ook de smeerolie krijgt het dan meer voor de kiezen. Extreme drukken zullen waarschijnlijk leiden tot kortere verversingsintervallen en strengere eisen aan het smeermiddel. Intervallen worden korter en motoren hebben meer smeerolie nodig, is de verwachting.”
Lees hier het hele verhaal uit Aftersales Truck nummer 1 van 2014 >>