Bovendien maakt Service Time Manager ook projecties mogelijk van het totaal aantal werkuren van de chauffeurs binnen een bepaald tijdsbestek. Met deze projectiemogelijkheid kunnen bedrijven de planning per chauffeur volgen en proberen te vermijden dat chauffeurs meer of minder dan de geplande werktijden presteren. Het stelt bedrijven eveneens in staat om de totale werkdruk zo efficiënt mogelijk te verdelen. Tenslotte kunnen ook overtredingen en boetes met betrekking tot de arbeidsurenwetgeving op die manier vermeden worden.
Service Time Manager toont voor elke chauffeur het totaal aan gepresteerde werkuren per dag, per week en per kwartaal. De tool wordt gevoed met data van de chauffeurskaart in de digitale tachograaf, die realtime doorgestuurd worden naar Fleetcockpit. De planner kan per chauffeur of per chauffeursgroep een maximaal aantal werkuren instellen, overeenkomstig hun contract.
“Een belangrijk voordeel van Service Time Manager is dat deze oplossing planners toelaat om in te grijpen wanneer chauffeurs hun werkuren sneller of trager dan gepland invullen. Als een chauffeur bijvoorbeeld na twee weken al meer dan de helft van zijn totaal aan geplande werkuren heeft gepresteerd, dan ziet de planner dat in één oogopslag in Service Time Manager. Vervolgens kan de planner ingrijpen en de komende twee weken minder ritten aan die chauffeur toewijzen. Chauffeurs die op het einde van de maand niet aan hun geplande werkuren dreigen te komen, kunnen dan meer ritten krijgen. Bovendien kan de tool geplande afwezigheden, verlof of opleidingen inplannen”, aldus Michel Van Maercke, algemeen directeur Trimble Transport and Logistics, Asia Pacific & EMEA.