De bepaling van de MTM vond altijd plaats op basis van de optelsom van de wettelijke toegestane aslasten van het voertuig met een maximum van vijftig ton. Voor rijdende werktuigen was dat zestig ton. Hierdoor kreeg een 8×4 kipper met een achttien tons tandemstel voor en een negentien tons tandemstel achter keurig 37 ton als maximum gewicht op het kenteken. De komst van de Europese typegoedkeuring (ETG) heeft daarin verandering gebracht.

In het kader van de ETG wordt de vaststelling van het maximum voertuiggewicht uitgevoerd volgens de Europese Verordening 1230/2012. Daarbij wordt ook gelet op een juiste gewichtsverdeling van de lading over het voertuig. Dit betekent dat er bij maximale belading geen aslasten mogen worden overschreden.

Als dat wel het geval is wordt de MTM zover verlaagd tot aan deze voorwaarde wordt voldaan. In het voorbeeld van de kiepauto zou dat kunnen betekenen dat de MTM naar 36 of misschien 35 ton gaat. De MTM staat vermeld op het kentekenbewijs en in het register. Bij controles in Nederland is deze waarde bepalend voor de vraag hoe zwaar het voertuig mag zijn.

Lees hier het complete verhaal in Aftersales Truck nummer 1 van 2015 >>

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
21 januari 2025
Volvo FH voor grondzuigmachine Wilting
21 januari 2025
MAN stelt dataset van autonome vrachtwagens beschikbaar
20 januari 2025
Elektrische Volvo’s voor afvalinzameling
20 januari 2025
Predicaat hofleverancier Millenaar & Van Schaik
17 januari 2025
Hulp bij de nieuwe machineverordening
17 januari 2025
Renewi bestelt 190 DAF trucks
Meest bekeken berichten
Recente reacties