Vijf jaar geleden stond de overheid een vrijstelling toe voor elektrisch aangedreven trucks en hybrides. Dergelijke trucks overschreden vaak hun GVW vanwege de tractiebatterijen die aan boord zijn. Toch mochten chauffeurs slechts in het bezit van een B-rijbewijs ermee rijden. De bovengrens die aan de regeling werd gesteld is 7,5 ton GVW.

Het ministerie liet begin dit jaar weten dat de vrijstellingsregeling voor het B-rijbewijs formeel gezien eind maart zou eindigen. Het akkoord van de Commissie zou namelijk geldig zijn voor een periode van maximaal 5 jaar en die termijn zat er eind maart op. Het plan was om de regeling officieel per 1 juli te stoppen.

‘Nooit gesproken over einddatum’

TLN zegt hierover: “Het besluit van IenM heeft voor veel ophef gezorgd omdat er nooit duidelijk over een einddatum gesproken is. Ook in het Reglement Rijbewijzen valt daar niets over te lezen. De verwachting was dat de huidige regeling nog een aantal jaren zou doorlopen. Dat verklaart ook dat veel van de circa 45 voertuigen die onder de regeling vallen nog geen 2 jaar oud zijn. Het besluit zou veel bedrijven die vaak fors geïnvesteerd hebben in deze voertuigen, in de problemen brengen. Er zou wel een nieuwe regeling komen, maar de meeste bestaande voertuigen zouden vanwege de strengere voorwaarden hiervan geen gebruik kunnen maken.”

TLN, EVO, Bovag, RAI Vereniging en Carrosserie NL hebben in een gezamenlijke brief minister Schultz van Haegen geïnformeerd over de problematiek rond het eindigen van de vrijstellingsregeling.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
20 maart 2025
Watthub opent laadplein op Maasvlakte
20 maart 2025
Hulp op evenementen dankzij bijzondere Scania
19 maart 2025
Fieten Olie is fan van Volvo
19 maart 2025
Miljoenste vrachtwagen uit Renault-fabriek Bourg-en-Bresse
18 maart 2025
Trailers Schmitz Cargobull duurder
18 maart 2025
Continental vertrouwt op AI bij ontwikkeling
Meest bekeken berichten
Recente reacties