Hoe groot die besparingen zijn, is nog niet precies aan te geven. Dit komt doordat de onderlinge afstand van de trucks hier een cruciale rol in speelt en juist op dat punt is het nieuwe rapport van TNO nog niet eenduidig. Bij de proef van begin februari op de A28 bedroeg de onderlinge afstand 1,3 seconde, wat neer komt op 28 meter. Volgens TNO is het technisch haalbaar om een afstand van 0,3 seconden aan te houden, ongeveer 6,7 meter. In dat geval zijn de voordelen veel groter dan bij meer dan een halve seconde, gevolg van de grote invloed van de aerodynamica.
Dat de veiligheid met platooning is gediend en dat het bedrijven efficiënter vervoer garandeert, is zonneklaar. Maar het verschilt per bedrijf en de mate van te realiseren inzet van platooning hoe groot de voordelen zijn. TNO heeft becijferd dat de investeringen laag zijn en dat een rendementsverbetering van ongeveer tien procent, beslist een haalbare kaart is. Ook de voorste truck profiteert van het aerodynamische voordeel, doordat dankzij de kort aangesloten achterligger, er geen wervelingen achter de voorste truck ontstaan.
Verder biedt de automatisch gehandhaafde onderlinge afstand de kans de productiviteit van chauffeurs te verhogen. Als de leidende en volgende truck elkaar afwisselen, kan de chauffeur in de tweede vrachtwagen rusten. Zo mogen samenwerkende chauffeurs samen dagelijks meer kilometers maken. Punt van onzekerheid is nu nog wel of chauffeurs mogen uitrusten in een rijdende vrachtwagen.
Download hier de PDF van het TNO-onderzoek naar truck platooning >>