TNO, DAF, Havenbedrijf Rotterdam en Transport en Logistiek Nederland doen gezamenlijk onderzoek naar het nieuwe systeem. Hierbij wordt de voorste truck door een chauffeur bestuurt en de tweede volgt automatisch. De eerste tests moeten nog dit jaar plaatsvinden.

Minister Schultz van Infrastructuur ziet ons land als proeftuin voor grootschalige experimenten met zelfrijdende auto’s en trucks. Aan de Tweede Kamer meldde ze onlangs: “De relatie tussen voertuig en bestuurder verandert de komende twintig jaar meer dan de afgelopen honderd jaar.”

De wet schrijft op dit moment voor dat een voertuig altijd door een chauffeur van vlees en bloed moeten worden bestuurd. De minister erkent dat de wet op dit moment roet in het eten gooit en er voor de proeven aparte ontheffingen moeten worden uitgegeven. Zij heeft een wetsvoorstel in voorbereiding om besturing door ‘robots’ mogelijk te maken.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 juni 2025
Tien nieuwe: bij Raamsman niks dan Scania
17 juni 2025
Toestaan B-rijbewijs elektrische bestelauto kent veel beperkingen
17 juni 2025
Goed zicht
16 juni 2025
Scania lanceert MCS oplossing
16 juni 2025
ACEA: verhoging dieselprijs nodig
16 juni 2025
Elke tweede vuilniswagen in ons land is een DAF
Meest bekeken berichten
Recente reacties