De drie procent verhoging die de bonden eisten, was voor werkgever TLN een schijnbaar onneembare horde. Van Dijk zei bij BNR dat hij snel met de bonden om de tafel wil om tot een betere cao te komen. Het beroep moet volgens de TLN-voorman aantrekkelijker worden gemaakt. “Nu zie je dat chauffeurs heel veel overuren moeten maken voor een acceptabel loon. Het is ons in dit rondje cao nog niet gelukt, maar we willen er wel naartoe dat overuren minder belangrijk worden en het basisloon wat omhoog gaat.”

Van Dijk ziet de traditionele chauffeur veranderen in wat hij noemt een ‘operator’. “Transportbedrijven zijn veel meer logistieke operators geworden.” De chauffeur wordt veel meer een onderdeel van een keten van logistiek. Nieuwe technieken, Van Dijk doelt hier hoogstwaarschijnlijk op geavanceerde telematica, zullen een nieuw soort chauffeur aantrekken. “Ik denk dat we aan de vooravond staan van een nieuwe vrachtwagenrevolutie.”

De voorzitter verwacht dat de branche de komende drie jaar 10.000 nieuwe chauffeurs nodig heeft. “Er komt een tekort aan chauffeurs doordat het aantal oudere chauffeurs de afgelopen jaren fors is toegenomen, zoals blijkt uit onze cijfers. Eén op de vijf chauffeurs is inmiddels te oud.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 januari 2025
NMFTA: cybersecurity is de grootste bedreiging voor transport
11 januari 2025
Nieuwe investeerder voor Ginaf
10 januari 2025
Belgische tol levert flink wat op
10 januari 2025
Goodyear verkoopt het merk Dunlop
9 januari 2025
Twintig Scania trekkers voor SVZ
8 januari 2025
MAN TGS 4×4 tankwagens voor FullTank
Meest bekeken berichten
Recente reacties