De drie procent verhoging die de bonden eisten, was voor werkgever TLN een schijnbaar onneembare horde. Van Dijk zei bij BNR dat hij snel met de bonden om de tafel wil om tot een betere cao te komen. Het beroep moet volgens de TLN-voorman aantrekkelijker worden gemaakt. “Nu zie je dat chauffeurs heel veel overuren moeten maken voor een acceptabel loon. Het is ons in dit rondje cao nog niet gelukt, maar we willen er wel naartoe dat overuren minder belangrijk worden en het basisloon wat omhoog gaat.”
Van Dijk ziet de traditionele chauffeur veranderen in wat hij noemt een ‘operator’. “Transportbedrijven zijn veel meer logistieke operators geworden.” De chauffeur wordt veel meer een onderdeel van een keten van logistiek. Nieuwe technieken, Van Dijk doelt hier hoogstwaarschijnlijk op geavanceerde telematica, zullen een nieuw soort chauffeur aantrekken. “Ik denk dat we aan de vooravond staan van een nieuwe vrachtwagenrevolutie.”
De voorzitter verwacht dat de branche de komende drie jaar 10.000 nieuwe chauffeurs nodig heeft. “Er komt een tekort aan chauffeurs doordat het aantal oudere chauffeurs de afgelopen jaren fors is toegenomen, zoals blijkt uit onze cijfers. Eén op de vijf chauffeurs is inmiddels te oud.”