Schone lucht heeft prioriteit voor de havenstad, die wil dat het eigen wagenpark eveneens veel minder gaat uitstoten. Rotterdam wil naast de gangbare criteria, ook de roet- of fijnstofuitstoot meten om te komen tot een schonere stad.

Volgens Rotterdam kunnen de ambities niet waargemaakt worden met de huidige milieuzone. De bedoeling is dat er volgend jaar een nieuw pakket maatregelen wordt doorgevoerd, die moet leiden tot een schonere stad. Een van die maatregelen is, dat er vanaf juli 2016 alleen nog vrachtwagens die aan de Euro VI norm voldoen, de stad in mogen.

Haaks

Werkgeversorganisatie TLN is ‘pertinent tegen’ een inhoudelijke aanscherping van de milieuzone naar Euro VI. Het staat volgens de organisatie allereerst haaks op de afspraken die in het landelijke convenant milieuzones zijn gemaakt waaraan ook Rotterdam zich heeft verbonden.

Ten tweede, zegt TLN, doorkruist het voorstel de vorige week ondertekende Green Deal Zero Emissie Stadsdistributie. Deze is nota bene door de gemeente Rotterdam samen met meer dan vijftig andere partijen ondertekend. In deze overeenkomst is afgesproken dat alle partijen met positieve, stimulerende maatregelen toewerken naar schonere binnensteden in 2025.

Enkele ambitieuze vervoerders zijn ook al daadwerkelijk bezig met de gemeente Rotterdam om invulling te geven aan de plannen. “Het recente plan over aanscherping van de milieuzone slaat de energie volledig uit dit kansrijke traject”, aldus Arthur van Dijk, voorzitter van TLN.

Winst

“Ik snap de ambities van wethouder Langenberg om de gezondheid van de Rotterdammers te willen verbeteren, maar wel met een gebalanceerd pakket aan maatregelen. De transportsector heeft de laatste jaren een enorme bijdrage geleverd met de huidige milieuzones in stad en haven. Nu is het tijd voor andere sectoren, zoals het bestelverkeer en personenverkeer, om hun steentje bij te dragen. Ook willen wij graag met wethouder Langenberg in gesprek over het bundelen van de energie van de Green Deal en Beter Benutten. Er zit nog winst in het combineren van beleidsdoelen van duurzaamheid en bereikbaarheid en projecten. Alles met maar één doel: verbetering van de luchtkwaliteit op een werkbare manier voor ondernemers in de binnenstad, vervoerders en de gemeente”, aldus Van Dijk.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 januari 2025
NMFTA: cybersecurity is de grootste bedreiging voor transport
11 januari 2025
Nieuwe investeerder voor Ginaf
10 januari 2025
Belgische tol levert flink wat op
10 januari 2025
Goodyear verkoopt het merk Dunlop
9 januari 2025
Twintig Scania trekkers voor SVZ
8 januari 2025
MAN TGS 4×4 tankwagens voor FullTank
Meest bekeken berichten
Recente reacties