Het aantal files veroorzaakt door vrachtwagens met pech is verder toegenomen, blijkt uit cijfers van de Verkeers Informatie Dienst. Vrachtwagens staan vaker met een klapband langs de kant van de weg. Slechte controle en achterstallig onderhoud spelen daarbij een grote rol.

“Ongeveer veertig procent van de vrachtwagenpech te maken heeft met problemen met banden”, zegt Van Dijk. Er wordt volgens hem al goed gecontroleerd op de bandenkwaliteit, maar bandensensoren, zoals die nu bij personenauto’s worden aangebracht, zijn voor vrachtwagens vooralsnog niet verplicht.

Achterstallig onderhoud aan de infrastructuur vormt daardoor een groter risico voor het bandenwelzijn. Van Dijk: “Als je met een band over een obstakel rijdt, bevordert dat slijtage. Procentueel gebeurt het nu eenmaal dat banden zo nu en dan een keer kapot gaan, maar een goede infrastructuur kan schelen.”

De afgelopen jaren zijn er volgens de voorzitter miljarden uit het infrafonds weggestroomd. “In het kader van de bezuinigen. We zijn niet ontevreden over wat er is overgebleven, maar in onderhoud van de wegen kun je niet genoeg investeren. Dan denk ik niet aan extra miljoenen, maar aan extra miljarden. Nederland is nu eenmaal handelsland”, zegt van Dijk.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
11 januari 2025
Nieuwe investeerder voor Ginaf
10 januari 2025
Belgische tol levert flink wat op
10 januari 2025
Goodyear verkoopt het merk Dunlop
9 januari 2025
Twintig Scania trekkers voor SVZ
8 januari 2025
MAN TGS 4×4 tankwagens voor FullTank
7 januari 2025
Vierde generatie aan de leiding bij Traveo
Meest bekeken berichten
Recente reacties