Volgens de Nederlandse importeur hebben alle eigenaren in ons land voor kerst een brief ontvangen met het verzoek om zich bij de dealer te melden. Het betreft een motorenserie die is geleverd tussen februari en november 2014.
Van deze motoren is de kans groot dat de afdichtring van de hydraulische spanner van de distributieketting niet goed afsluit. Dit kan olielekkage tot gevolg hebben en in het ergste geval komt de ketting los wat tot een complete motorschade kan leiden.
Klanten moeten opletten dat dit euvel zich ook bij ruilmotoren kan voordoen. Hier betreft het bestelauto’s vanaf bouwjaar 2008 die met de eerste motor natuurlijk al een astronomische afstand hebben afgelegd. Mercedes rekent erop dat monteurs per geval anderhalf tot 2,5 uur bezig zijn om dit euvel binnen deze terugroepactie te verhelpen.
De 2,1 liter motor in kwestie werd gemonteerd in de Vito 114 CDi en 116 CDi, alsmede in de Sprinters 213, 313, 413 en 513 CDi. Ook de Blue-Tec versies van deze bestelauto’s kunnen hier onder vallen.