Door de schaarse voorraad biobrandstoffen 100 procent aan te wenden voor vrachtwagens ontstaat er een snel te realiseren hoognodige CO2-neutrale brandstof voor het transport. Daarvoor pleit Machiel Bode, sectorspecialist Transport, Logistics and Mobility, ING Sector Banking. Aanleiding zijn de recente lobbyberichten om elektrische trucks niet als enige route voor de nabije toekomst te zien.

Europese brancheorganisaties, waaronder de Internationale Wegtransport Unie, waarschuwen voor risico’s van nieuwe EU CO2-regels voor vrachtwagens. Zij vragen daarbij naast elektrificatie en waterstof ook erkenning van CO2-neutrale biobrandstoffen als een langetermijnoplossing voor het CO2-vrij maken van Transport in de EU.

Grote complexiteit

Duidelijk is dat zonder een volledige overstap naar zero-emissievoertuigen het CO2-reductie einddoel in de transportsector niet gerealiseerd wordt. “Deze transitie komt echter moeizaam op gang vanwege de grote complexiteit bij het overstappen naar zero-emissievoertuigen. Dat zit vooral in de hogere kosten, beperkingen van de laadinfra, benodigde laadpleinen, forse investeringskosten en de beperkte ruimte op het elektriciteitsnet. Daarom zijn er naast zero-emissievoertuigen andere sneller te realiseren maatregelen noodzakelijk zoals brandstofbesparing en biobrandstoffen om de CO2-uitstoot in de komende vijf à tien jaar significant terug te dringen.”

Bijmengen

Biobrandstoffen worden gemaakt van plantaardige materialen en afval. “Technisch gezien is het mogelijk om op 100 procent biobrandstof te rijden. Maar in de huidige praktijk is de beschikbare totale voorraad te klein en daarom worden deze biobrandstoffen gemengd met fossiele diesel. Sinds 2022 is het verplicht om daarvoor minimaal 17,9 procent biobrandstoffen te gebruiken. Dit percentage loopt op tot 28 procent in 2030. Het nadeel van bijmenging is dat zo alle typen transportmotorvoertuigen gebruik maken van de schaarse biobrandstoffen, dus ook die voertuigen (zoals personenauto’s en busjes) waarvoor goede zero-emissiealternatieven zijn, namelijk 100 procent elektrisch. Hierdoor worden de schaarse biobrandstoffen niet optimaal benut.”

Door de schaarse voorraad 100 procent aan te wenden voor vrachtwagens, waarvoor de stap naar 100 procent-elektrisch nog tijd en moeite kost, ontstaat er een snel te realiseren hoognodige nieuwe CO2-neutrale variant voor het transport. Inmiddels is het accent in het Nederlandse zero-emissiebeleid verschoven naar elektrisch en waterstof. “Hoogtijd dus voor een aanpassing van het beleid waarbij 100 procent CO2-neutrale brandstof ook als onderdeel van de lange termijn aanpak bij het CO2-vrij maken van transport wordt erkend. Wat daarbij past is het stoppen met bijmengen voor gebruik voor busjes en personenauto’s omdat daar nu al betere alternatieven zijn in de vorm van elektrisch rijden.”

Deel dit artikel op

Eén reactie

  1. Goedemiddag,

    Mooi artikel. Biobrandstoffen zijn inderdaad oplossing binnen het zware transport.

    Wel wil ik een toelichting geven op de verplichte bijmenging van 17,9% aan biobrandstof. Dit is namelijk niet een verplichte fysieke bijmengverplichting, zoals u suggereert in dit artikel.

    Over alle liters verkochte dieselbrandstof dient een percentage van 17,9% uit biobrandstoffen te bestaan. Dus wanneer je als oliehandelaar 82,1% aan pure fossiele diesel verkoopt en 17,9% aan pure biobrandstoffen, dan voldoe je ook aan je verplichting. Ondanks het feit dat er niet in elke liter verkochte brandstof 17,9% biobrandstof zat.

    Kortom uw conclusie is niet helemaal juist.
    Wat wel juist is is dat biobrandstoffen een grote bijdrage kunnen leveren aan de Co2 reductie voor trucks (zware voertuigen).
    Het gebruik van de biobrandstof (HVO100)
    zorgt voor een Co2 reductie van meer dan 90% en is direct zonder aanpassingen aan de truck of motor te gebruiken.

    Echter aan HVO zit wel een meerprijs t.o.v.diesel . Aan de andere kant zorgt HVO100 natuurlijk wel Co2. Maar toch kan de overheid wel iets in betekenen. De accijns die op HVO100 zit is namelijk gelijk als die van fossiele diesel. Wanneer de overheid erkent dat biobrandstoffen zoals HVO echt kunnen bijdrage zal een verlaging op de accijns ook nog is tot een versnelling kunnen zorgen.

    Maar we zijn op de goede weg. Inmiddels zijner 200 tankstations in Nederland waar HVO100 beschikbaar is en wordt er meer dan 200 miljoen liter geleverd aan bedrijven en overheden met een eigen brandstoftank.

    Groet
    Benjamin

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties