De afgelopen dagen heeft het sectorinstituut de eerste informatiebijeenkomsten gehouden. “De overweldigende belangstelling bevestigt dat we op het goede spoor zitten en dat we de sector een krachtige impuls kunnen geven. Het is geweldig om te zien dat zoveel mensen geïnteresseerd zijn in het vak van chauffeur. Tegelijkertijd melden zich steeds meer werkgevers die een of meerdere chauffeurs zoeken. Dit sectorplan komt op het goede moment.”
Het sectorplan speelt hiermee in op de snel veranderende arbeidsmarkt. De plannen van sociale partners zorgen ervoor dat chauffeurs die werkloos worden, naar nieuw werk worden begeleid en werkzoekenden uit andere sectoren worden opgeleid tot chauffeur. “We zitten in een kantelmoment op de arbeidsmarkt. Aan de ene kant zijn de gevolgen van de economische crisis nog zichtbaar door faillissement en ontslag. Aan de andere kant is er in sommige regio’s alweer meer vraag naar personeel en zelfs schaarste,” aldus Arthur van Dijk, algemeen voorzitter TLN.
Eerste sector met sectorplan
Transport en Logistiek was twee jaar geleden de eerste sector die met een sectorplan kwam. Dit plan heeft met succes ingezet op de begeleiding van ontslagen werknemers naar nieuw werk, blijvende inzetbaarheid van medewerkers en extra leerwerkplekken voor jongeren.
”Via het Mobiliteitscentrum Transport hebben bijna duizend werkloze chauffeurs werk gevonden, waarvan een kwart ouder dan 55 jaar. Achter deze cijfers zitten professionele vakmensen die we hebben kunnen behouden voor de sector. Meer dan 1500 werkloze chauffeurs zijn bijgeschoold, waarmee zij hun kwalificatie op de arbeidsmarkt behouden. Daarnaast is het aantal BBL leerlingen in de sector Transport en Logistiek tegen de trend in juist weer gestegen. Meer dan 1600 jongeren vonden een baan als chauffeur”, aldus Egon Groen, bestuurder FNV.