“Brandstofefficiëntie is een cruciaal facet, want het is een belangrijke kostenfactor bij het opmaken van de eindfactuur. Zo’n dertig procent van het brandstofverbruik van een truck is gerelateerd aan de banden”, aldus Snel Logistics Solutions.
Het uitgangspunt bij de ontwikkeling van de Fuelmax-bandenserie van Goodyear was om een tien procent lagere rolweerstand te realiseren. Dit resulteert in een brandstofbesparing tot 45.000 euro per jaar. Om te controleren of deze ambitieuze doelstelling ook in de praktijk wordt gehaald, verzocht Goodyear het bedrijf Snel Logistic Solutions om een uitgebreide praktijktest op het parcours tussen Spa en Weert uit te voeren.
Peter Snel: “Onze vestiging in Weert is het Nederlandse distributiecentrum voor het merk Spa. Speciaal daarvoor hebben we een shuttledienst ingericht met vier Scania vrachtwagens, die elke dag heen en weer rijden tussen Weert en Spa. Het gaat om telkens dezelfde ritten, met steeds dezelfde chauffeurs. Kortom: het ideale testscenario. De test loopt nog steeds en de definitieve conclusie wordt uiteraard pas aan het einde van de testperiode getrokken als we een zicht hebben op het totale kostenplaatje. Maar we kunnen al wel zeggen dat de wagens op de Goodyear Fuelmax-banden tot dusver, wat betreft het brandstofverbruik, het beste presteren.”