De antenne-vormige sensor wordt geplaatst bij het roetfilter in het uitlaatsysteem. Naarmate deze verzadigd raakt, wordt het radiosignaal uit de sensor minder sterk. Als het signaal te zwak wordt, verwarmt de motor kortstondig de temperatuur van de uitlaatgassen om de verzamelde roet in de roetfilter te verbranden.

De dieselmotor van een gemiddelde vrachtauto kan volgens FST bijvoorbeeld de zelfreiniging van het roetfilter standaard om de 8 uur inschakelen – met een hoger brandstofverbruik tot gevolg – terwijl dat in hun ogen niet altijd nodig is.

Volgens FST, een start-up van voormalige MIT-studenten, kan dit systeem een brandstofbesparing van maximaal twee procent opleveren omdat de reinigingsfase aanzienlijk minder vaak wordt ingeschakeld. Gezien de hoogte van de kostenpost brandstof betekent dit bij veel transporteurs een aanzienlijke besparing, ook met de huidige, lagere dieselprijs.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 januari 2025
Hulp bij de nieuwe machineverordening
17 januari 2025
Renewi bestelt 190 DAF trucks
17 januari 2025
Ook trailerbanden Bridgestone in Ecopia-lijn
16 januari 2025
Bijzondere Scania S770 voor Arjen Kandt
16 januari 2025
Mapon en Krone gaan data uitwisselen
14 januari 2025
Topman Scania wordt voorzitter Acea
Meest bekeken berichten
Recente reacties