Freesmij koos op deze manier volgens Scania niet alleen voor de laagste operationele kosten, maar ook voor de laagste milieu-impact. De CO2-uitstoot van de Scania 450 pk Euro 6 motor behoort volgens Scania tot de laagste in de markt. De nieuwe Scania’s zijn afgeleverd door de vestiging Scania Uithoorn.
De levering van zestien nieuwe trucks was gesplitst in acht stuks Scania P450 LA 6X2/4 trekkers en acht stuks Scania P320 DB 6X2/4 bakwagenchassis. De keuze voor de 450 pk SCR-only motor in de trekkers is geen vreemde. Deze motor combineert een hoog koppel – van maar liefst 2350 Nm – aan een brandstofverbruik dat tot de gunstigste in de huidige markt wordt gerekend.
Configuratie met naloopas
De bakwagenchassis zijn uitgerust met de 9 liter 320 pk motor en voorzien van een naloopasconstructie. Deze asconfiguratie biedt de chauffeur de mogelijkheid om nauwkeurig op kleine oppervlakken te kunnen manoeuvreren. De laag gemonteerde P-cabine biedt onder andere bij veelvuldig in- en uitstappen voordelen.
Binnen de wegenbouw is Freesmij een zeer bekende speler. Met circa 125 medewerkers en een indrukwekkend wagenpark is deze specialist in frezen, stabiliseren en asfalteren actief in heel Europa, met de nadruk op Benelux en Duitsland. Het bedrijf neemt haar verantwoordelijkheid op het gebied van veiligheid en duurzaamheid zeer serieus. Bij de keuze van partners en materiaal spelen deze factoren een primaire rol. Wanneer de investering dan ook nog resulteert in een lage Total Cost of Ownership is de cirkel rond.