Scania Driver Services heeft voor dit project een maatoplossing gemaakt die aansluit bij de behoefte van Heisterkamp. Hoewel alle chauffeurs al voldoen aan Code 95, vindt Heisterkamp een goede start van de nieuwe trucks heel belangrijk. De investering in tijd, voertuigen en chauffeurs betaalt zich volgens betrokkenen dubbel en dwars terug in het lage brandstofverbruik dat al direct van de start wordt gerealiseerd.
Iedere nieuwe Scania zit boordevol technologie die de chauffeur ondersteunt om zo efficiënt mogelijk te rijden. Systemen als Scania Opticruise Economy mode, Active Prediction, Ecoroll 2.0, Vrijloop Retarder en verbeterde retarderbediening dragen alle bij aan een lager brandstofverbruik en aan een langere levensduur. Kennis van deze systemen en hun functionaliteit is van groot belang. Heisterkamp besteedt veel tijd en aandacht aan de training van hun mensen. Het feit dat al hun chauffeurs de verplichte nascholing in het kader van Code 95 al lang en breed hebben afgerond onderschrijft dit.
Nooit stoppen met trainen
Ben Oude Egbrink is bij Heisterkamp is verantwoordelijk voor de trainingen. Hij geeft het belang van deze aflevertraining aan: “De nieuwe Scania’s zitten vol met nieuwe technologie die de chauffeur moet helpen een laag brandstofverbruik te realiseren. Wij combineren het met een veiligheidstraining. Ons trainingsdoel stopt niet bij Code 95. Eigenlijk stoppen wij nooit met trainen.”
Van de 95 nieuwe Scania’s zijn er inmiddels 47 afgeleverd en alle betrokken chauffeurs krijgen binnenkort een gedegen aflevertraining. Hierin worden alle nieuwe systemen uitvoerig besproken. Wat is hun functie, op welke manier merkt de chauffeur dat ze actief zijn en hoe kan hij/zij hierop anticiperen voor het beste resultaat. Daarnaast krijgen alle chauffeurs een inleiding in ‘Het Nieuwe Rijden’. Tenslotte gaat men de theorie in de praktijk toepassen door met een Driver Trainer in hun nieuwe truck de weg op te gaan.