Zeker op de langere termijn. Maar zo mogelijk nog verrassender is de beweging in de wereld van de trailerassen. Ineens wordt de Mercedes trailerassenfabriek verkocht aan Jost en vertrekt Valx uit Valkenswaard naar elders in Europa om er deel uit te maken van een Australische maatschappij van de Chinese onderdelenen trailerassenreus Fuwa. Hoe dat zit kunt u hier lezen in de laatste Aftersales Truck van dit jaar.
Feit is dat al deze bewegingen laten zien hoe heet het eraan toe gaat in de wereld van de trailerassen. Eerder dit jaar introduceerde Krone de eigen traileras, afkomstig van Gigant, een bedrijf dat twee jaar eerder door Krone is overgenomen. Dat deed Krone omdat het te weinig aan aftersales verdiende, vond men. Aftersaleskosten zitten voor de trailerbeheerder voornamelijk in het onderstel. Dat kocht Krone bij een ander in.
Op de IAA liet de nummer drie van de Duitse trailermarkt, Kögel, verrassenderwijs ook een eigen traileras zien. Die lijkt overigens best wel op de Valx-as, maar dat hebt u niet van ons. Valx wordt een nieuw merk onder Fuwa en ik ben benieuwd waar Fuwa dit merk gaat vestigen. In Oost-Europa zijn de marktperspectieven nog altijd beter dan in het westen van ons continent.
Ook Jost zal met die vraag worstelen. De Mercedes-as was destijds een voorloper inzake schijfremtechniek. De naam Mercedes verdwijnt waarschijnlijk van de as en of dat nu zo’n goed idee is, zal de tijd leren. Met zijn trucks doet Mercedes het beter dan ooit en de ‘boom’ is nog niet ten einde, zo veel is zeker.
De traditionele assenleveranciers, BPW, SAF en ROR, lijken het nakijken te hebben. Maar het lijkt er ook op alsof ze het hebben zien aankomen. SAF is al lang onderdeel van de Amerikaanse onderdelengigant Holland. En BPW heeft autonoom her en der bedrijven gekocht om zichzelf onderdelengroothandel te kunnen noemen, die ook nog trailerassen bouwt.
Duidelijk is dat het alle hens aan dek is, en dat iedereen zich zo breed mogelijk maakt in een markt, die steeds minder zekerheden kent. Maar die wel degelijk perspectief biedt.