TÜV Rheinland selecteerde voor de certificering twee ervaren chauffeurs uit het internationaal transport. Vergeleken werden twee Renault Trucks T 4×2 trekkers met Euro VI DTI 11-liter common rail motor met 430 pk en een achterasoverbrenging van 2.64. Het ene voertuig was een ‘standaard’ Renault Trucks T en het andere voertuig een Optifuel uitvoering. De dag voor de test controleerde TÜV Rheinland de twee voertuigen uitvoerig, met name de bandenslijtage en bandenspanning, maar ook het gewicht en technische eigenschappen.

Testmethode

De test werd uitgevoerd op een typische internationaal transport route van 200 kilometer. Het GVW van beide voertuigen bedroeg 32 ton. Op de eerste dag reden de chauffeurs de route twee keer en wisselden zij van truck zodat ze beiden elk voertuig konden rijden. Op de tweede dag kregen de chauffeurs een Optifuel Training in zuinig rijden. Op de derde dag reden de chauffeurs opnieuw beiden in de twee trucks over dezelfde route. Daarbij brachten zij datgene wat zij tijdens de training hadden geleerd, in de praktijk.

Bijna elf procent minder verbruik

“Uit de door TÜV Rheinland experts gemeten resultaten bleek vervolgens dat de Renault Trucks T Optifuel 10,9% minder brandstof verbruikte dan de standaard Renault Trucks T. We kunnen hieruit concluderen dat de Renault Trucks T Optifuel een aanzienlijke brandstofbesparing oplevert. Bovendien mag het belang van een chauffeurstraining niet worden onderschat”, aldus Erik Lenssen, van Renault Trucks Nederland.

Het is een slimme zet van Renault om juist in Duitsland, waar Renault concurrentie ondervindt van MAN en Mercedes, om de TÜV zo’n verbetering in verbruik te laten vaststellen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
11 januari 2025
Nieuwe investeerder voor Ginaf
10 januari 2025
Belgische tol levert flink wat op
10 januari 2025
Goodyear verkoopt het merk Dunlop
9 januari 2025
Twintig Scania trekkers voor SVZ
8 januari 2025
MAN TGS 4×4 tankwagens voor FullTank
7 januari 2025
Vierde generatie aan de leiding bij Traveo
Meest bekeken berichten
Recente reacties