TÜV Rheinland selecteerde voor de certificering twee ervaren chauffeurs uit het internationaal transport. Vergeleken werden twee Renault Trucks T 4×2 trekkers met Euro VI DTI 11-liter common rail motor met 430 pk en een achterasoverbrenging van 2.64. Het ene voertuig was een ‘standaard’ Renault Trucks T en het andere voertuig een Optifuel uitvoering. De dag voor de test controleerde TÜV Rheinland de twee voertuigen uitvoerig, met name de bandenslijtage en bandenspanning, maar ook het gewicht en technische eigenschappen.
Testmethode
De test werd uitgevoerd op een typische internationaal transport route van 200 kilometer. Het GVW van beide voertuigen bedroeg 32 ton. Op de eerste dag reden de chauffeurs de route twee keer en wisselden zij van truck zodat ze beiden elk voertuig konden rijden. Op de tweede dag kregen de chauffeurs een Optifuel Training in zuinig rijden. Op de derde dag reden de chauffeurs opnieuw beiden in de twee trucks over dezelfde route. Daarbij brachten zij datgene wat zij tijdens de training hadden geleerd, in de praktijk.
Bijna elf procent minder verbruik
“Uit de door TÜV Rheinland experts gemeten resultaten bleek vervolgens dat de Renault Trucks T Optifuel 10,9% minder brandstof verbruikte dan de standaard Renault Trucks T. We kunnen hieruit concluderen dat de Renault Trucks T Optifuel een aanzienlijke brandstofbesparing oplevert. Bovendien mag het belang van een chauffeurstraining niet worden onderschat”, aldus Erik Lenssen, van Renault Trucks Nederland.
Het is een slimme zet van Renault om juist in Duitsland, waar Renault concurrentie ondervindt van MAN en Mercedes, om de TÜV zo’n verbetering in verbruik te laten vaststellen.