Paccar constateert dat de klanten in Noord Amerika en Canada het goed hebben, mede door de lagere olieprijs. Daardoor kochten deze klanten in 2014 in totaal 250.000 Kenworth en Peterbilt trucks, het hoogste aantal sinds 2006. Intussen heeft Paccar 75.000 keer een DAF-motor ingebouwd in een van de genoemde trucks. Het aandeel van DAF-motoren, in de VS uiteraard Paccar-motoren genoemd, in de Amerikaanse trucks bedraagt nu 37 procent. Klanten in de VS kunnen bijvoorbeeld ook voor een Cummins-motor kiezen. Paccar verwacht dat de Amerikaanse truckmarkt dit jaar nog verder groeit.
De precieze cijfers van dochter DAF maakt Paccar niet bekend. Het bericht zegt echter dat de Europese truckmarkt boven zestien ton 227.000 eenheden groot was in 2014 en dat DAF hierin een marktaandeel had van 13,8 procent. Dat komt neer op dik 31.000 verkochte trucks. Ongeveer de helft van DAF’s totale productie. DAF zegt marktleider te zijn in Europa in Nederland, Groot Brittannië en Hongarije.
DAF heeft inmiddels een overtuigende voet tussen de deur op de Braziliaanse markt. Hier zette DAF 3.600 trucks af op een voor DAF compleet nieuwe markt. Paccar investeerde in een assemblagefabriek in het noorden van Brazilië, die zoetjesaan op stoom komt.
DAF en Paccar stippen in hun persbericht aan dat de Europese Commissie een kartelonderzoek heeft lopen tegen onder andere DAF, en dat de uitkomst van een en ander volstrekt ongewis is.