RBC is specialist in het vervoer van bouwmaterialen zoals prefab betonnen delen, stenen en golfplaten. Opdrachtgevers werken vaak voor overheidsinstanties en krijgen daardoor te maken met duurzaamheidseisen aan hun toeleveranciers. RBC haakt hier op verschillende fronten op in.

“Volvo Trucks heeft ons in samenwerking met Volvo Trucks-dealer Harbers Trucks eigenlijk een Light Light Concept geleverd”, zegt Berndsen. “Achter die lichte trekker hangt een lichte oplegger met een zo licht mogelijke Kennis autolaadkraan. Door het lage gewicht verbruikt het voertuig niet alleen minder brandstof maar kan per rit vijf ton meer lading vervoeren. Hierdoor daalt het CO2- verbruik met een kwart.”

Volvo Light Light Concept met Kennis kraan

Advies leidt tot kostenverlaging

“We zien nu al dat de Volvo’s FH gemiddeld vijf tot zes procent zuiniger zijn dan de Euro 5-trucks die we in het wagenpark hebben”, zegt collega Ruijsch. Besparingspotentieel zit echter niet alleen in het voertuig en het chauffeursgedrag. De bandenselectie is minstens zo belangrijk. De banden zelf vergen immers een investering, maar de keuze werkt ook door in het gerealiseerde brandstofverbruik.

“Ik heb alles inmiddels wel geprobeerd. Ondanks alle mooie beloften, zag ik nergens effect. Soms juist het tegenovergestelde en kreeg ik juist meer problemen dan oplossingen”, zegt Ruijsch. “Goodyear onderscheidt zich op dit gebied mede dankzij accountmanager Peter Nobel positief door duidelijke adviezen te kunnen verstrekken die een besparing oplevert op de totale kosten.”

Vier dingen zijn daarbij belangrijk: aanschafprijs, kilometerrendement, brandstofverbruik en het voorkomen van stilstand. Dat monitort RBC in maandelijkse rapportages. “We gebruiken Fleet Online Solutions van Goodyear om de werkzaamheden, die door heel Europa kunnen worden uitgevoerd, te kunnen registreren. Hierdoor is een duidelijke rapportage op kentekenniveau mogelijk.”

Maximale grip op bandenbeleid

De keus voor Goodyear is voort gekomen uit een passend advies op brandstofbesparing door labelgericht te calculeren en mee te denken in gewichtsbesparende adviezen om de trailers van 425/65-22,5 om te bouwen naar 385/65 Goodyear K Max T High Load. Zo wist RBC een gewichtsbesparing van 26 kilo per band te realiseren en de rolweerstand te verlagen.

RBC maakt centrale afspraken om maximale grip te houden op het bandenbeleid. “Via de tussenhandel wordt de afstand te groot om onze wensen te kunnen bedienen.” De keuze voor Goodyear betekent een besparing van 1147 euro per voertuig door de combinatie van een betere kilometerprestatie, brandstofbesparing en een scherpe aanschafprijs.

“Mocht zich onverhoopt ergens een probleem voordoen, dan kunnen we dankzij het pechhulpnetwerk van Goodyear bovendien overal terecht. Met ons park en de kilometers die we maken, kampen we wekelijks wel met een stuk of vijftig bandenschades. We komen natuurlijk veel op bouwterreinen en daar heb je nu eenmaal meer last van zaken zoals nagels die zich in de band binnendringen.”

Goodyear voorziet bovendien in een pro-actieve opvolging van de pechservice. Met andere woorden: de verleende pechservice wordt geanalyseerd om zo middels extra service of een andere bandselectie toe te passen de pechfrequentie verder te kunnen verlagen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
11 januari 2025
Nieuwe investeerder voor Ginaf
10 januari 2025
Belgische tol levert flink wat op
10 januari 2025
Goodyear verkoopt het merk Dunlop
9 januari 2025
Twintig Scania trekkers voor SVZ
8 januari 2025
MAN TGS 4×4 tankwagens voor FullTank
7 januari 2025
Vierde generatie aan de leiding bij Traveo
Meest bekeken berichten
Recente reacties