Drie nieuwe MAN TGX D38-combinaties toeren van 10 tot en met 25 november door Nederland en bezoeken daarbij MAN dealers. Het zware model is specifiek ontwikkeld voor lange afstanden en zwaar transport tot 250 ton. De TGX D38 heeft een nieuw ontwikkelde zescilinder lijnmotor met een cilinderinhoud van 15,2 liter. De benaming D38 wijst erop dat dit een dieselmotor is met een 138 millimeter zuigerboring. Er zijn drie vermogensvarianten. De levering van de versies met 520 pk/2.500 Nm en 560 pk/2.700 Nm start eind dit jaar. Medio 2015 volgt de speciaal voor zwaar transport ontwikkelde versie met 640 pk/3.000 Nm.
Tijdens de roadshow kunnen geïnteresseerden in een tot 40 ton beladen TGX 18.560 4×2 BLS-trekker met een XXL-cabine rijden. Mede dankzij de tweefasige turbolading levert de motor zijn maximumkoppel al vanaf 930 t.p.m. Bovendien heeft MAN veel gedaan aan het beperken van het gewicht van de truck. De nieuwe Euro 6-motor is bijvoorbeeld is volgens MAN 160 kilo lichter dan zijn voorganger.
Nieuw is ook de Tipmatic 2-transmissie met drie nieuwe, brandstofbesparende functionaliteiten: Speed Shifting tussen de drie hoogste versnellingen, om snelheidsverlies tijdens het opschakelen op bergachtige trajecten te minimaliseren. Efficient Roll, dat de transmissie ontkoppelt zodra het voertuig op eigen kracht kan rollen, en Idle Speed Driving, dat volgens MAN comfortabel en zuinig manoeuvreren mogelijk maakt.
De TGX D38 is ook leverbaar met MAN Efficient Cruise, de GPS-gestuurde cruisecontrol die ‘weet’ of de weg bergop of bergaf loopt en op basis daarvan de optimale aandrijfstrategie kiest. Daarmee is een aanzienlijke brandstofbesparing van zo’n 6,5 procent mogelijk. De MAN TGX D38 wordt standaard geleverd met een 340 kW (462 pk) sterke motorrem en een 500 kW (680 pk) sterke Intarder, waarmee hij extra veiligheid biedt tijdens lange afdalingen.