Het oogt als een simpel kastje ter grootte van een ouderwetse videoband, maar binnenin op het printplaatje zit straks de kennis verstopt voor een kleine revolutie in transportveiligheid. Het hardware platform, ontwikkelt door transporttechnologiebedrijf Route42, meet straks alles wat er in en rond de vrachtauto gebeurt.
Incidenten, bijna-ongelukken, de vermoeidheid van de chauffeur, alle data worden daarin opgeslagen om te analyseren wat onderweg allemaal passeerd. Een chauffeur neemt per dag duizenden beslissingen en de vraag is welke precies van invloed zijn op verkeersveiligheid en welke minder. Daaruit wordt straks lering getrokken hoe het veel veiliger kan in het wegtransport.
,,We weten veel, maar we weten nog véél meer niet”, zegt innovatiemanager Joost Sterenborg van TVM. ,,Zo hebben we bijvoorbeeld geen idee wanneer ongelukken precies gebeuren. Gebeurt dat in het eerste uur na vertrek of juist in het laatste uur voor een pauze? En welke rol speelt daarbij de vermoeidheid van de chauffeur. Dat gaan we in deze pilot allemaal uitzoeken.”
De proef is onderdeel van het TVM-streven om in 2020 het aantal verkeersdoden in het wegtransport tot nul terug te brengen. Dat is een fikse ambitie, want volgens CBS-cijfers overlijden jaarlijks circa dertig mensen bij ongelukken waarbij een vrachtauto betrokken is. Dat is veel minder dan in de jaren negentig, toen dat aantal tegen de honderd bedroeg. Maar nog steeds te veel volgens de doelstellingen van TVM, verwoord in het veiligheidsplan voor de komende jaren.