Doordat de kosten echter sneller stijgen (hogere lonen, duurdere brandstof) dan de tarieven, zullen bedrijven ondanks de mooie groeicijfers efficiënter en productiever moeten worden. Volledig doorberekenen van kosten blijft immers “lastig”, aldus ING.
Personeel
Een andere belangrijke uitdaging voor succes in 2018 is het aantrekken van personeel. De helft van de bedrijven in het goederenvervoer kampt al met een tekort aan chauffeurs en logistieke medewerkers. Steeds vaker bedreigt deze trend de groei. Meer oudere chauffeurs stromen uit, terwijl de belangstelling onder jongeren afneemt. Dit zorgt ervoor dat het tekort in 2018 meer gaat knellen dan in 2008, toen er ook een groot gebrek was. Eigen rijders profiteren hiervan, maar met name voor de binnenlandse markt kent die capaciteit ook grenzen.
Ondernemersvertrouwen
Het gaat veel bedrijven in transport en logistiek voor de wind. Na een sterk 2017 met een volumegroei van 3,5 procent bevindt het ondernemersvertrouwen zich op een hoogtepunt. De vooruitzichten voor 2018 zijn gunstig. “Over de hele linie zien we groei”, zegt Rico Luman van het ING Economisch Bureau. “In het binnenland zorgen vooral de bouw, detailhandel en de horeca voor extra vervoersvraag. Internationaal profiteren logistieke dienstverleners via opdrachtgevers in de industrie en de groothandel van de opbloeiende Europese economie.”
Wegtransport
De scheepvaart, wegtransporteurs en logistieke dienstverleners zien dit jaar de vraag het meest toenemen. Het vervoer door de lucht wordt na een groeispurt in 2017 geremd door groeigrenzen, terwijl de groei van het pakketvervoer de krimp van de postmarkt naar verwachting voor het eerst gaat overtreffen.