De kosten van het transport nemen ook in 2025 flink toe, zo stelt onderzoeksbureau Panteia in haar jaarlijkse rapport. Vooral de loonkosten laten de kosten stijgen.
Panteia verwacht dat de kosten van het transport in 2025 gaan toenemen met 3,6% tot 5,1%. Dit jaar was dit nog tussen de 3% en 5,2%, wat door Panteia goed was voorspeld. Hierbij is de ontwikkeling van de brandstofkosten buiten beschouwing gelaten. Deze steeg dit jaar met 0,8%, maar zal volgend jaar harder toenemen. Ook specifieke marktomstandigheden, zoals kosten voor verduurzaming of het opwaarderen van tachografen is niet meegenomen.
De belangrijkste oorzaak van de kostenstijging in het transport volgend jaar zijn de loonkosten. Deze stijgen met 5,52%, zo verwacht Panteia. Dit is iets meer dan de stijging dit jaar. De loonkostenontwikkeling is gebaseerd op het cao-akkoord, dat in de kern bestaat uit loonstijgingen van 4% per 1 januari 2024, 2% per 1 juli 2024 en 4% per 1 januari 2025.
De rentekosten van het materieel nemen naar verwachting met 25,2% toe en de verzekeringskosten met 5,6%. De kosten van reparatie en onderhoud nemen naar verwachting met 3,8% toe. Voor bestelauto’s rijdend op diesel neemt de aanschafprijs fors toe als gevolg van het vervallen van de vrijstelling BPM in 2025. Vanaf 2026 zullen de kosten van transport ten opzichte van 2025 nog verder toenemen vanwege de invoering van de vrachtwagenheffing.