In elke motor hebben talrijke pakkingen de taak om ruimtes te sluiten tussen metalen oppervlakken, met als doel koelvloeistof, motorolie, gecomprimeerde inlaatlucht of uitlaatgassen in de betreffende kanalen te houden. In de meeste gevallen worden pakkingen geconstrueerd om een kanaal te sluiten in de motor.

De koppakking is de uitzondering en krijgt tegelijkertijd te maken met koelvloeistof, motorolie en uitlaatgassen. De specificaties voor cilinderkoppakkingen zijn complexer, om verschillende stoffen, hoge temperaturen en hoge drukken te kunnen weerstaan. Temperaturen in de verbrandingskamer kunnen oplopen tot 2.500 graden. Een paar centimeter verder in de cilinderkop zal dit eindigen rond de 300 graden. De druk in de cilinder verschilt voor benzine- en dieselmotoren, met respectievelijk 140 en 200 bar als maximum.

NRF motorpakkingen compenseren de uitzetting van de verschillende motoronderdelen en hierbij de gegenereerde vlaktedruk.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
12 november 2025
Maat – Wat lokaal begint, groeit verder
11 november 2025
Mercedes-Benz Arocs 10×4 en 10×8 voor DB Kiepers
11 november 2025
Voorbereid op wat komen gaat
10 november 2025
Kusters kiest voor Scania vanwege service
10 november 2025
Gratis opladen voor elektrische trucks in Australië
10 november 2025
‘Laten zien wat we allemaal doen’
Meest bekeken berichten
Recente reacties