De eerste Actros is nu zo’n drie maanden in gebruik en de tweede werd recentelijk geleverd. Daarnaast nam het bedrijf een Mercedes-Benz Citan bestelauto met koelopbouw in gebruik, want ook kleine hoeveelheden medicijnen moeten vervoerd worden volgens nieuwe eisen.
De twee bakwagens zijn uitgevoerd met Streamspace-cabine en een motor die 270 pk levert. Het chassis is voorzien van een dual temp koelopbouw van Chereau. Sommige medicijnen dienen namelijk tussen de 2-8 °C en andere tussen de 15-25 °C getransporteerd te worden. Dat laatste is nieuw en heeft te maken met de GDP-richtlijn voor medicijnvervoer. Daardoor moeten alle medicijnen altijd minimaal tussen de 15- 25 graden vervoerd worden. Tal van vervoerders schakelen over op nieuw materieel waardoor ze aan deze eis kunnen voldoen. Bakopbouwen moeten getest worden of ze aan de eis voldoen. De nieuwe trucks van Nouwens worden internationaal ingezet met dubbele bemanning. Hierdoor zullen de bakwagens zo’n 140.000 kilometer per jaar afleggen.
Fors marktaandeel Citan
Naast de bakwagens nam Nouwens ook een Mercedes-Benz Citan 111 CDI in gebruik. Deze wordt ook ingezet voor internationaal transport van farmaceutische producten, dus is tevens opgebouwd als koelauto. Het gaat hierbij niet om grote volumes, maar om snel schakelen als ergens een directe vraag is. Het bewijst weer hoe slim de zet was van Mercedes om zelf met een kleine koeriersauto te komen. De Citan heeft in zijn segment in korte tijd een fors marktaandeel veroverd.
Nouwens Transport startte in 1997 met één bestelwagen en is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met ruim veertig voertuigen die worden ingezet op velerlei vak- en aandachtsgebieden; van een 24-uurs koeriersservice tot medicijnentransport en van high-tech transport tot just-in-time deliveries.