De Duitse deelstaat wekt wrevel bij Nederlandse vervoerders, die in het Duitse plaatsje Herongen moeten lossen. Daar bevindt zich een bloemenveiling, waar veel Nederlandse snijbloemen heen gaan. Echter, chauffeurs moeten bij de grens bij Venlo hun LZV splitsen, om de laatste paar kilometer niet in de problemen te komen met de wetgeving. Dat dit een absurde situatie is, maakt op de deelregering geen indruk.
Des te vreemder dus, dat men wel geneigd is mee te gaan in een mogelijke landelijke proef met trailers die geen 13,60 meter, maar 14,90 meter lang zijn. Ook dit scheelt in efficiency, maar het heeft ook technische nadelen met betrekking tot aslasten.
TLN zegt het standpunt van NRW te betreuren en vindt het jammer dat de regering ondanks herhaalde pogingen niet bereid is haar om ook alsnog LZV of ecocombi toe te laten. “Het besluit om nu wel proeven toe te staan met langere trailers komt daarom vreemd over”, zegt TLN.
Ondanks de weigering van een aantal deelstaten verloopt volgens TLN de op 1 januari 2012 in Duitsland gestarte proef met lange combinaties voorspoedig. Er zijn inmiddels 42 bedrijven die met 112 ecocombi’s aan de proef deelnemen, die nog tot 2016 loopt.