Op de Iveco-stand op de IAA waren de elektrische Nikola Tre te zien en de komende waterstofvariant, de Nikola Tre beta version. De Tre kun je nu bestellen, de waterstofvariant komt tweede helft volgend jaar in de VS op de markt en begin 2024 bij ons.
Aan de Tre zijn duidelijk de lijnen te zien van de Iveco S-Way waarvan de Tre de cabine en het chassis deelt. De Nikola Tre heeft een actieradius tot 530 km max. De trucks worden gebouwd in de voormalige Magirus-fabriek in het Zuid-Duitse Ulm. Magirus ging een halve eeuw geleden op in Iveco.
De Nikola Tre haalt zijn energie uit eigen accu’s die tussen de langsliggers van het chassis zijn ingebouwd. Dat levert een capaciteit van 738 kWh op. Nikola maakt gebruik van de e-as van FPT (Fiat Power Train) een bedrijf dat bekend staat om zijn dieselmotorenproductie, en dat begrijpt dat de wereld snel verandert. De elektromotor is tegen het aslichaam gebouwd en is goed voor 480 kW (652pk).
Waterstofvariant
De Nikola Tre beta version (foto) is een drie-assige trekker met een gestuurde sleepas met een wielbasis van 3.932mm. Deze truck kan tot 70 kg waterstof meenemen bij een druk van 700 bar. Zulke hoge drukken komen in Europa nog nauwelijks voor, met andere woorden, er zijn nog vrijwel geen tankstations die dit aan kunnen. Wie wel over zo’n tankstation beschikt, kan in minder dan twintig minuten tijd voldoende tanken voor een bereik van 800 km.