De waarde van een aandeel Nikola steeg dit weekend met bijna een derde. Toch is dit nauwelijks goed nieuws voor de Amerikaanse producent van elektrische vrachtwagens. Nikola zit in een diep dal na een reeks branden.
De opleving van de aandelenkoers volgt na de aankondiging van CEO Steve Girsky dat eind deze maand de eerste exemplaren van de fuel-cell Nikola Tre aan dealers geleverd worden. De waarde van een aandeel steeg naar $ 1,15, een flinke stijging ten opzichte van de 87 Dollarcent van vorige week. Blijkbaar hebben beleggers nog een beetje vertrouwen in de vrachtwagens op waterstof, na de problemen met de volledig elektrische versies van het merk.
De Nikola Tre is er als volledig elektrische versie, met een flink accupakket, maar ook met een fuel-cell. Deze variant tankt waterstof en heeft een groter bereik. Exemplaren van de volledig elektrische Nikola rijden al rond in Amerika, maar een reeks branden bij de fabriek maakte een flinke smet op het blazoen.
Afgelopen juni ontstond brand in een rijtje Nikola’s bij de productiefaciliteit. Het blussen van deze brand bleek lastig: de wagens ontbrandden steeds opnieuw, tot wel een maand na het eerste incident. Nikola riep tegen de pers dat de oorzaak sabotage moest zijn door concurrerende producenten. Onderzoek wees echter naar een koelvloeistoflek, dat kortsluiting in de accu’s veroorzaakte. De aandelenkoers van Nikola kelderde. Twee nieuwe branden begin september verslechterde de situatie verder.
Europa houdt Nikola goed in de gaten: het bedrijf heeft een verregaande partnerschap met het Italiaanse Iveco. Naast volledige cabines levert Iveco ook veel kennis over bijvoorbeeld assen. In juni nam Iveco de gehele Europese tak van Nikola over en hernoemde het EVCO. De techniek in de vrachtwagens van Nikola gaan we dan ook ongetwijfeld terugzien bij Iveco, hopelijk zonder het bijbehorende brandgevaar.