Het totaal gewicht van de opbouw, motorwagen- en aanhangwagen chassis incl. alle opties is 16.500 kg. Dit lage eigen gewicht is gerealiseerd door gebruik te maken van hoogwaardige aluminium profielen. De opbouw bestaat voor 95 procent uit dit hoogwaardige materiaal. Totaal levert het volgens Elcar een besparing op tot wel 3100 kg t.o.v. een conventionele opbouw. Hierin heeft Elcar al meer dan 20 jaar ervaring met het bouwen van aluminium carrosserieën.
De extra’s die aan deze opbouw zijn uitgevoerd zijn een doorlaad systeem, de scharnierbare over rij klep kan een belasting hebben van 2500 kg verdeeld over een driewielige handpompwagen. Voor het laden en of lossen met een portaalkraan is de combinatie uitgerust met een schuifkap. Met behulp van een tandheugel, is de schuifkap, links en rechts afzonderlijk, manueel verstelbaar tot een extra hoogte van 300 mm.
Achterportalen te verbreden
Voor het vervoer van b.v. machines/landbouw tractoren/ boten e.d. zijn, door een draadspindel met trapezium draad, de achterportalen aan beide zijde te verbreden met 250 mm. De zijzeilen zijn voorzien van een over lengte c.q. zeilplooi om het spatwaterdicht af te sluiten. Zowel bij motorwagen als aanhangwagen is achter een voorzieningen aangebracht voor een meeneem heftruck.
De slijtvaste vloer is samengesteld uit een gehard aluminium plank met antislip rib profiel. Ook na jaren intensief gebruik behoudt de rib zijn functie. Door de aluminium plank dwars te monteren zijn de stalen dwarsliggers overbodig geworden. In de aluminium vloer zijn wegzinkbare bindogen gemonteerd.
Deze hele combinatie is voorzien van een TUV ladungssicherung code L en XL certificaat.
Waarbij de complete opbouw is getest en goed gekeurd, en niet is opgebouwd uit goedgekeurde onderdelen.