Het doel is deze steden schoner en veiliger te maken door in 2025 zoveel mogelijk soorten vervoer op de weg te hebben die geen schadelijke stoffen meer uitstoten. Mansveld: “In het SER Energieakkoord spraken de ondertekenaars uit de logistieke sector af concrete stappen te zetten om het vrachtvervoer duurzamer te maken. Door deze Green Deal verminderen ze nu hun uitstoot van roet, fijn stof en CO2 waardoor de kwaliteit van de leefomgeving in onze steden verbetert.”
Onder de partijen die de Green Deal ondertekenen zijn gemeenten, vervoerders, verladers, autofabrikanten, ondernemings-, branche- en belangenorganisaties. Ze gaan schone en zuinige voertuigen inzetten. Daarnaast kijken ze vooral naar een betere benutting en innovatie van bestaande logistieke stromen, zodat er minder kilometers in de stad gereden worden.
De steden die de Green Deal ondertekenen geven bedrijven de ruimte nieuwe technologieën in de praktijk uit te proberen, zoals elektrische aandrijving en waterstof als brandstof. Doel is om van de experimenten op kleine schaal te leren en de successen zo snel mogelijk te delen met andere gemeenten en bedrijven.
Ongelukkig
Werkgeversorganisatie TLN liet onlangs nog weten ongelukkig te zijn met de nieuwe plannen van de gemeente Deventer inzake stadsdistributie. Daar mogen alleen nog kleine, elektrisch aangedreven voertuigen buiten de venstertijden de binnenstad in.