De afspraken komen tegemoet aan een aantal wensen van TLN, schrijft de organisatie. Een van de dingen die nieuw is, is een milieuzone voor bestelauto’s. Vanaf 1 januari 2017 mogen alleen nog bestelauto’s het gebied in die niet ouder zijn dan 1 januari 2000. In Amsterdam geldt al een milieuzone voor bestelauto’s sinds 2008.

TLN en de gemeente Amsterdam starten een project om slimme laad- en losplaatsen te realiseren, aangevuld met logistieke ontkoppelpunten rondom Amsterdam. Op die locaties kunnen grote vrachtautocombinaties hun aanhangers afkoppelen en tijdelijk stallen aanhangers, zodat met kleiner materieel de stad in kan worden gereden. Verder zal TLN een poging ondernemen om twee ‘Goederenuitgifteplaatsen’ te creëren. Daar kunnen winkeliers hun goederen laten afleveren, zodat een vervoerder kan bezorgen op tijdstippen dat de winkelier nog niet aanwezig is.

Amsterdam zal tevens de landelijke ‘Green Deal Zero Emission Stadslogistiek’ (GDZES)ondertekenen. GDZES – dat al eerder door TLN is ondertekend – bevat landelijke afspraken en spelregels om te komen tot een verregaande reductie van de uitstoot van CO2 in de stedelijke logistiek. De aanpak is gericht op lokaal maatwerk, maar wel met zo veel mogelijk uniformiteit in toegangseisen voor voertuigen. Daarom is het voor TLN belangrijk dat Amsterdam nu ook GDZES ondertekent. 

 

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
30 april 2025
Hoe kom jij over op de klant en je collega’s?
29 april 2025
De Romein trekt de energietransitie met MAN
29 april 2025
Renault presenteert Estafette, Goulette en Trafic E-Tech
29 april 2025
Volvo en VW maken de e-dienst uit
28 april 2025
Blom-DSW biedt nu ook Piaggio bedrijfswagens
28 april 2025
EU: meer controles onderweg en gegevensuitwisseling
Meest bekeken berichten
Recente reacties