De afspraken komen tegemoet aan een aantal wensen van TLN, schrijft de organisatie. Een van de dingen die nieuw is, is een milieuzone voor bestelauto’s. Vanaf 1 januari 2017 mogen alleen nog bestelauto’s het gebied in die niet ouder zijn dan 1 januari 2000. In Amsterdam geldt al een milieuzone voor bestelauto’s sinds 2008.

TLN en de gemeente Amsterdam starten een project om slimme laad- en losplaatsen te realiseren, aangevuld met logistieke ontkoppelpunten rondom Amsterdam. Op die locaties kunnen grote vrachtautocombinaties hun aanhangers afkoppelen en tijdelijk stallen aanhangers, zodat met kleiner materieel de stad in kan worden gereden. Verder zal TLN een poging ondernemen om twee ‘Goederenuitgifteplaatsen’ te creëren. Daar kunnen winkeliers hun goederen laten afleveren, zodat een vervoerder kan bezorgen op tijdstippen dat de winkelier nog niet aanwezig is.

Amsterdam zal tevens de landelijke ‘Green Deal Zero Emission Stadslogistiek’ (GDZES)ondertekenen. GDZES – dat al eerder door TLN is ondertekend – bevat landelijke afspraken en spelregels om te komen tot een verregaande reductie van de uitstoot van CO2 in de stedelijke logistiek. De aanpak is gericht op lokaal maatwerk, maar wel met zo veel mogelijk uniformiteit in toegangseisen voor voertuigen. Daarom is het voor TLN belangrijk dat Amsterdam nu ook GDZES ondertekent. 

 

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 januari 2025
NMFTA: cybersecurity is de grootste bedreiging voor transport
11 januari 2025
Nieuwe investeerder voor Ginaf
10 januari 2025
Belgische tol levert flink wat op
10 januari 2025
Goodyear verkoopt het merk Dunlop
9 januari 2025
Twintig Scania trekkers voor SVZ
8 januari 2025
MAN TGS 4×4 tankwagens voor FullTank
Meest bekeken berichten
Recente reacties