Klanten die net een Mercedes hadden gekocht zonder dit systeem, waren enigszins teleurgesteld. Deze nieuwe techniek leidt tot een nog lager brandstofverbruik, zeker wanneer regelmatig op routes met veel hoogteverschillen gereden wordt.
Mercedes biedt de ‘vooruitkijkende’, GPS-gestuurde versnellingsbaksoftware binnenkort aan als achteraf inbouwkit voor de Actros, de Antos en de Arocs. PPC zou bij de toch al zuinige Actros, nog eens vijf procent van het brandstofverbruik afhalen. Omdat het hier bij ons wat vlakker is, houdt de Nederlandse importeur zich ‘wat meer op de vlakte’ en houdt het op ‘zeker twee procent’ verbruiksreductie voor binnenlands vervoer.
Voor trucks die na augustus 2012 zijn toegelaten en die zijn uitgerust met een volautomatische Powershift 3 transmissie, kan PPC achteraf ingebouwd worden. Volgens Mercedes moet de truck daarvoor 2,5 uur naar de werkplaats. De meerprijs bedraagt in Duitsland 1500 euro. Het is nog niet bekend wat dit in Nederland gaat kosten. Bij een jaarkilometrage van 130.000 is het afhankelijk van brandstofverbruik, dieselprijzen en inzet volgens Mercedes mogelijk om de investering binnen acht maanden terugverdiend te hebben.
De term ‘Fuel Duel’ is bedacht in Nederland en wordt nu ook door de fabriek gehanteerd bij praktijktests. Hierbij vergelijken klanten concurrerende merken.