Hoe korter de afstand, hoe groter het aandeel wegvervoer door Nederlandse trucks. Ook dit is een welhaast ijzeren wet die al lang opgeld doet in het Nederlandse wegvervoer. Via de binnenvaart en het spoor worden vooral zeecontainers en bulkgoederen zoals zand, ijzererts, diesel en kolen vervoerd.

Ruim 900 miljoen ton goederen wordt jaarlijks getransporteerd over de Nederlandse wegen, binnenwateren en spoorwegen. Het grootste deel hiervan wordt over korte afstanden vervoerd. Vooral wegvervoer gaat vaak over korte afstanden (tot 150 kilometer). De Nederlandse wegvervoerders vervoeren vooral over korte afstanden.

Hoe langer de afstand hoe groter het aandeel van buitenlandse voertuigen. Spoor en binnenvaart hebben gezamenlijk juist weer een groter aandeel in de middellange afstanden. Dit bevestigt ook dat Nederlandse transportbedrijven met een eigen wagenpark, waar het maar even kan, kiezen voor spoorvervoer. Met name wanneer er geen keiharde deadline op het benodigde transport staat.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
29 april 2025
De Romein trekt de energietransitie met MAN
29 april 2025
Renault presenteert Estafette, Goulette en Trafic E-Tech
29 april 2025
Volvo en VW maken de e-dienst uit
28 april 2025
Blom-DSW biedt nu ook Piaggio bedrijfswagens
28 april 2025
EU: meer controles onderweg en gegevensuitwisseling
28 april 2025
Solutrans: toekomst van een dynamische sector
Meest bekeken berichten
Recente reacties