Hoe korter de afstand, hoe groter het aandeel wegvervoer door Nederlandse trucks. Ook dit is een welhaast ijzeren wet die al lang opgeld doet in het Nederlandse wegvervoer. Via de binnenvaart en het spoor worden vooral zeecontainers en bulkgoederen zoals zand, ijzererts, diesel en kolen vervoerd.

Ruim 900 miljoen ton goederen wordt jaarlijks getransporteerd over de Nederlandse wegen, binnenwateren en spoorwegen. Het grootste deel hiervan wordt over korte afstanden vervoerd. Vooral wegvervoer gaat vaak over korte afstanden (tot 150 kilometer). De Nederlandse wegvervoerders vervoeren vooral over korte afstanden.

Hoe langer de afstand hoe groter het aandeel van buitenlandse voertuigen. Spoor en binnenvaart hebben gezamenlijk juist weer een groter aandeel in de middellange afstanden. Dit bevestigt ook dat Nederlandse transportbedrijven met een eigen wagenpark, waar het maar even kan, kiezen voor spoorvervoer. Met name wanneer er geen keiharde deadline op het benodigde transport staat.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
21 januari 2025
Volvo FH voor grondzuigmachine Wilting
21 januari 2025
MAN stelt dataset van autonome vrachtwagens beschikbaar
20 januari 2025
Elektrische Volvo’s voor afvalinzameling
20 januari 2025
Predicaat hofleverancier Millenaar & Van Schaik
17 januari 2025
Hulp bij de nieuwe machineverordening
17 januari 2025
Renewi bestelt 190 DAF trucks
Meest bekeken berichten
Recente reacties