Beide ondernemingen werken aan een automaat met dubbele koppeling in combinatie met een 6,7 liter motor van Cummins. Daarmee willen Cummins en Eaton besparingen bereiken in stadsdistributie. In Nederland levert Volvo een transmissie met dubbele koppeling. De fabrikant zegt vooralsnog geen plannen te hebben zo’n snel schakelende automaat ook in distributietrucks te gaan leveren.
Cummins en Eaton ontwikkelden eerder Smart Advantage, waarbij de software van motor en transmissie nauw samenwerken en waarbij gemeten wordt hoeveel de truck heeft geladen, of de weg stijgt of daalt en wat de positie is van het gaspedaal. Deze software is nu in gebruik bij zo’n 200 truckfleets in de VS en Canada. Beide ondernemingen bieden deze ‘intelligente aandrijflijn’ nu aan bij de bekende Amerikaanse truckmerken.
Tot slot kunnen de bedrijven nu ook een CNG-motor leveren in combinatie met een geautomatiseerde handbak. Een gasmotor in combinatie met een automaat, kenden de Amerikanen al. Het wachten is nu op zulk moois voor Europa. Dit geldt zeker voor een transmissie met dubbele koppeling in het distributiesegment.