De houtverwerker vervoerde tot nu toe voornamelijk met vier- en vijfassige bakwagens om de flinke hoogteverschillen te kunnen overwinnen. VSE constateerde tijdens een bezoek aan het werkveld in Zwitserland dat er per rit waarschijnlijk veel meer meegenomen kan worden. Daartoe is een drie assige trekker nodig met een zware pto. Daarmee kan de middelste van drie trailerassen worden aangedreven via een zogeheten hydrodrive systeem.

Dit systeem wordt door enkele truckfabrikanten als optie geleverd om voorassen aan te drijven die in omstandigheden werken, waarbij er eigenlijk geen ruimte is voor een normale voorasaandrijving via een extra cardanas. Om nu toch schadevrij en vlot de bochten door te komen, worden de achterste twee trailerassen uitgerust met VSE ETS-2. Hierbij is sprake van een trailer van 12,60 meter, een lengte die voor dit werk bij het bedrijf Röllin nog niet voorstelbaar was. De voorste as van de trailer kan ook nog worden geheven wanneer er leeg gereden wordt. Een ander kenmerk van de trailer die door VSE werd geadviseerd, is dat deze met een walking floor systeem werd uitgerust.

Het hydrodrive systeem werkt alleen bij lage snelheden. Dat maakt het min of meer ideaal bij een klim en juist wanneer er zwaar is geladen. In principe werkt die extra aandrijving tot 25 kilometer per uur maar het kan in voorkomende gevallen ook zo geprogrammeerd worden dat de hydrauliek tot maximaal 40 kilometer per uur actief blijft.

Het grote voordeel voor Röllin van deze voertuigconfiguratie is dat er per rit vijftien kuub pellets meer meegenomen kunnen worden. De inzet van de combinatie is beduidend flexibeler, de truck kan ook voor andere opleggers gekoppeld worden. De bakwagens komen aan een kilometrage in de hooggebergten van maximaal 50.000. De trekker-oplegger combinatie komt aan 75.000 km, mede omdat hij de rit sneller uitvoert.

Röllin zal meer met trekker-opleggers gaan rijden, die uitgerust worden met VSE ETS-2 besturing. VSE optimaliseert truck- en transportmaterieel met digitaal geregelde hydraulica, met name stuur- en veersystemen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 januari 2025
NMFTA: cybersecurity is de grootste bedreiging voor transport
11 januari 2025
Nieuwe investeerder voor Ginaf
10 januari 2025
Belgische tol levert flink wat op
10 januari 2025
Goodyear verkoopt het merk Dunlop
9 januari 2025
Twintig Scania trekkers voor SVZ
8 januari 2025
MAN TGS 4×4 tankwagens voor FullTank
Meest bekeken berichten
Recente reacties