Echter de Duitsers wijten de stijging niet alleen aan economische voorspoed, maar ook aan het feit dat het tolplichtige wegennet is uitgebreid, onder andere met een aantal provinciale wegen. Sinds 1 juli 2015 is het wegennet waar trucks tol moeten betalen uitgebreid met 1100 kilometer. Bovendien is de mautplicht verlaagd van 12 ton naar 7,5 ton. Dus ook kleinere trucks moeten sinds twee maanden tol betalen op de Duitse wegen.
Vast staat ook dat trucks met een Duits kenteken meer kilometers zijn gaan maken. De stijging bedroeg 4,4 procent en dat is een fikse toename. Maar de plus van buitenlandse trucks bedraagt 8,4 procent. Er rijden beduidend meer trucks op Duitse wegen dan in 2014 met een Kroatisch, Roemeens en Pools kenteken.
Intussen heeft 40,1 procent van de trucks op Duitse wegen een buitenlands kenteken, een aandeel dat al geruime tijd stijgende is. Van de buitenlandse trucks, komen de meeste uit Polen. Sterker, één op de drie buitenlandse trucks in Duitsland heeft een Pools kenteken. Tweede is Tsjechië en Nederland staat op de derde plek met een aandeel van 8,4 procent.