Martin Lundstedt, ceo van de Volvo Group, is herkozen voor een tweede termijn van een jaar als voorzitter van de raad van bestuur van de bedrijfswagenafdeling van Acea, de Europese koepelorganisatie van autofabrikanten.
“2023 wordt een uniek jaar voor het bepalen van de toekomst van de Europese vrachtwagenindustrie”, aldus Lundstedt. “Voor vrachtwagenfabrikanten is het glashelder: onze volledige focus ligt op het koolstofvrij maken van wegtransport – absoluut alles moet deze inspanning ondersteunen.”
Naar verwachting zal de Europese Commissie dit jaar de CO2-regelgeving voor zware bedrijfsvoertuigen herzien. De nieuwe Euro VII-regelgeving is nu al controversieel. “Beleidsmakers moeten in gedachten houden dat het koolstofvrij maken van het wegvervoer meer vereist dan alleen doelstellingen voor voertuigfabrikanten”, waarschuwt Lundstedt. “Dit is een B2B-markt, dus het zal snel evolueren zodra de randvoorwaarden – zoals laad- en tankinfrastructuur en kostenpariteit – goed ingevuld zijn. We zijn echter bezorgd dat het recente voorstel voor een Euro VII-regelgeving over de uitstoot van verontreinigende stoffen het grote risico met zich meebrengt dat het de overgang naar klimaatneutraliteit vertraagt.”
Marginaal
Om te voldoen aan Euro VII zouden vrachtwagenfabrikanten en hun bredere toeleveringsketen aanzienlijke technische en financiële middelen moeten verplaatsen van batterij- en brandstofcelelektrische technologieën terug naar de verbrandingsmotor. “Recente studies , die rekening houden met onze ambitieuze decarbonisatietrajecten hebben aangetoond dat Euro VII slechts zeer marginale extra voordelen zal opleveren voor de luchtkwaliteit, die gemakkelijk in het niet zullen vallen bij nog iets hogere ambities voor vlootvernieuwing”, aldus Lundstedt.