Jelle Bijlsma uit Giekerk is actief in de grond-, weg- en waterbouw. Daarbij vervoert het eigen Transportbedrijf Noord-Friesland de meest uiteenlopende materialen waaronder baggerslib, klei en hekkelspecie. H. Bijlsma: “Voor dat werk zetten wij standaard kippertrailers in, maar wij zochten naar een compact en meer wendbaar alternatief. Wij werken veel voor lokale overheden en de eisen worden steeds strenger in de aanbestedingen. Er wordt gevraagd naar minder voertuigbewegingen en schonere voertuigen, ook vanwege ons hoge ambitieniveau 5 op de CO2-prestatieladder. Dat vraagt om een passende oplossing. Bij MAN-dealer Wierda Bedrijfswagens kwamen ze met deze voertuigen die gebaseerd zijn op Euro 6 MAN 8×4 trucks. Wierda Voertuig Techniek bouwde er vervolgens luchtgeveerde en sturende 10-tons naloopassen onder waardoor er 49-tons chassis ontstaan.”

Veilig en stabiel

De trucks zijn voorzien van een hydraulische installatie waarmee de sleepas afgestempeld kan worden. Hierdoor is veilig en stabiel kippen mogelijk. Erg belangrijk gezien de omvang van de acht meter lange volumekippers. Bijlsma: “Voor de natte stoffen die wij vervoeren, wilden we baggerkippers die niet alleen achter,- maar ook van boven afgesloten kunnen worden. Daarvoor is er door Vossebelt Kippers een speciaal deksel ontwikkeld dat afneembaar is uitgevoerd. Dat deksel voorkomt dat vloeibare lading over de randen klotst. Verder is de achterklep voorzien van hydraulische knevels voor een vloeistofdichte vergrendeling en is het complete achterkalf van de laadbak eenvoudig om te bouwen. De kipperklep kan vervangen worden door een ‘Franse achterklep’ met deuren waardoor we bijvoorbeeld boomstronken of rollen bermgras kunnen vervoeren. Met een standaard kipperklep werkt dat meestal niet. Alles bij elkaar hebben we bijzonder multifunctionele voertuigen in huis gehaald met deze twee nieuwe MAN’s.”

De laadbakken zijn vervaardigd uit het speciale Hardox-staal waardoor er lichter geconstrueerd kon worden. Het totale gewicht van de MAN-truck compleet met opbouw ligt onder de 19 ton waardoor er een mooi netto laadvermogen van ruim 30 ton resteert. De chauffeurs kunnen het totale gewicht eenvoudig controleren door het gemonteerde speciale weegsysteem. Om de veelzijdigheid van de beide MAN-trucks nog verder uit te breiden, werden de trucks voorzien van een overdruksysteem op de cabine. Hierdoor zijn de volumekippers ook inzetbaar bij werkzaamheden in vervuilde grond. Voor de veiligheid zijn de trucks voorzien van camera’s en zelfs afluisterapparatuur. Zodra iemand in de omgeving van de truck iets roept, dan kan de chauffeur dat in de cabine horen. Hiermee krijgt ook de veiligheid een nieuwe dimensie bij Jelle Bijlsma.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 januari 2025
Hulp bij de nieuwe machineverordening
17 januari 2025
Renewi bestelt 190 DAF trucks
17 januari 2025
Ook trailerbanden Bridgestone in Ecopia-lijn
16 januari 2025
Bijzondere Scania S770 voor Arjen Kandt
16 januari 2025
Mapon en Krone gaan data uitwisselen
14 januari 2025
Topman Scania wordt voorzitter Acea
Meest bekeken berichten
Recente reacties