Later deze maand vindt in Hannover de IAA Transportation plaats, en MAN heeft alvast een nieuwtje aangekondigd. Op de stand zal de nieuwe MAN eTGL te vinden zijn, de kleinste elektrische vrachtwagen van het merk.
De MAN eTGL is een elektrische aangedreven 12-tons vrachtwagen. Het laadvermogen bedraagt maximaal 6,6 ton, al is dat natuurlijk afhankelijk van de opbouw. Samen met de eTGS en de eTGX heeft MAN nu een elektrische transportoplossing tot 50 ton. De elektromotor, die in het chassis zit, heeft een vermogen van 210 kW (285 pk). De wielbasis meet 4,5 meter, waarbij twee carrosserielengtes mogelijk zijn.
Met maximaal 235 kilometer is het bereik vrij laag. Volgens MAN past dit beter bij het distributiewerk waar deze vrachtwagen voor bedoeld is. De twee accupakketten, die aan weerszijden van het chassis zijn gemonteerd, hebben een capaciteit van 160 kWh. Meer accu’s zou natuurlijk meer gewicht en dus een lager laadvermogen tot gevolg hebben. Dankzij de maximale laadsnelheid van 250 kWh is de accu wel snel weer vol.
Net als bij de MAN eTGX en TGS kunnen klanten bij MAN advies krijgen over de overstap naar elektromobiliteit. Dit omvat klantspecifieke analyses van de inzet van voertuigen en de eisen die worden gesteld aan de laadinfrastructuur. Daarnaast bemiddelt en adviseert MAN in de aanschaf van laadstations via partnerships met leveranciers van laadinfrastructuur. Verder zijn er servicecontracten en financieringsoplossingen beschikbaar die specifiek zijn afgestemd op elektromobiliteit en de behoeften van de stedelijke distributielogistiek. Ook is er een aantal digitale diensten voor het gebruik van de elektrische vrachtwagen van MAN, zoals de eReadyCheck, het intelligente routeplanningssysteem MAN SmartRoute en de service MAN Charge&Go voor het gebruik van openbare laadpunten.