Bekeken wordt hoe in de fabrieken in München, Salzgitter en Steyr volstaan kan worden met lagere productie aantallen. Aan ontslagen zou vooralsnog niet worden gedacht. In de drie genoemde fabrieken werken zo’n 13.000 mensen. Een fabriek die buiten beeld blijft en die volop draait, is de motorenfabriek in Neurenberg.
Eind vorig jaar meldde MAN al dat het werktijdverkorting aan ging vragen, nadat in de herfst al een winstwaarschuwing werd afgegeven. Analisten laten weten dat MAN de productie meer moet bundelen en intensiever met concerngenoot Scania moet samenwerken. Dit is ook precies wat moederbedrijf Volkswagen wil. Opmerkelijk is dat de Duitse media die het bericht brengen, van VW te horen kregen dat niet VW, maar MAN op de berichtgeving moet reageren. Dit geldt ook voor de lagere omzet die MAN in januari realiseerde. Ook Scania kende een matige januarimaand.
Onlangs is bij MAN voormalig Mercedes-trucktopman Andreas Renschler in dienst getreden, na onmin bij Mercedes. Aan hem is de taak om de truckdivisie van VW weer winstgevend en efficiënter te maken.